حالت سکته و کپ در ماشین دارید؟ نگران نباشید در این مقاله به صورت کامل در مورد ریپ زدن خودرو صحبت میکنیم.
ریپ زدن خودرو چیست؟
مسلما همه شما هنگامی که موتور اتومبیلتان سالم است، صدای نرم و متوازن آن را شنیده و با آن آشنا هستید. هر زمان احساس کردید که موتور خودرو مثل همیشه کار نمیکند و توازن عملکردی آن به هم ریخته است، به نحوی که صدای ماشین دیگر آهنگ همیشگی را ندارد و با وقفه یا حالتی مثل سکته و کپ همراه است و صدای خروجی از اگزوز نیز همانند همیشه نیست، میتوان گفت که خودرو با عیب ریپ زدن مواجه شده است.
مهم ترین دلایل ریپ زدن خودرو
در اینجا 5 علت اصلی ریپ زدن موتور ماشین را با هم بررسی کرده و توضیحات کوتاهی را نیز بیان میکنیم.
1- وجود گرفتگی یا کثیفی در سامانه تنفس خودرو
یکی از دلایل ریپ زدن موتور ماشین میتواند به علت گرفتگی سیستم مکش هوا و تخلیه دود باشد. اگر موتور ماشین نتواند به درستی هوای تمیز را به داخل بکشد و سپس نتواند دود را از طریق اگزوز تخلیه نکند، یعنی عملکردسیستم تنفس با مشکل مواجه شده و ماشین در این حالت ریپ میزند.
حتی وجود هر گونه نشتی در سیستم مکش هوای موتور، دریچه گاز و غیره، باعث ایجاد ریپ یا سکته در موتور ماشین میشود. فرقی نمیکند، سوراخ و نشتی در اگزوز نیز همین مشکل را برای خودروتان به وجود میآورد و نتیجه آن ریپ زدن ماشین است.
نکته مهم این است که اگر اگزوز سوراخ باشد، صدای موتور غیرعادی شده و خودروی شما سروصدای بیشتر ایجاد میکند. وجود نشتی در سیستم مکش هوا نیز باعث میشود تا در حالت درجا دور موتور بدون اینکه پدال گاز فشرده شود، بالا پایین شده و دارای نوسان باشد.
2- وجود ایراد در سیستم جرقهزنی و شمعها
شایعترین دلیل ریپ زدن خودرو، ایراد در سیستم جرقهزنی و برقرسانی به شمعها است؛ حتما میپرسید، چرا شایع؟ چون معمولا مالکان عزیز خودروها تا زمانی که شمعها به طور کامل خراب نشوند و عملکرد منفی خود را نشان ندهند، شمعها را تعویض نمیکنند و درنتیجه سیستم جرقهزنی عملکرد مطلوبی نخواهد داشت و اگر سامانه برقرسانی از وایر به شمعها عملکرد صحیحی از خود انجام ندهد، باز هم شاهد بروز عیب ریپ زدن ماشین خواهیم بود.
لازم به ذکر است این نکته را نیز اضافه کنم که خرابی در سیستم کوئل، نقص در وایرها و برقدزدی وایر شمعها نیز میتواند منجر به بروز ریب زدن در موتور خودرو شود.
موارد نادرتری در علل ریپ زدن نیز دیده شده است که میتوان ایراد در ایسیو، سیمکشی کوئل و… را نام برد.
حواستان باشد اگر خودروهای دوگانهسوز دارید، این ماشینها حساسیت بیشتری نسبت به سالم بودن شمعها دارند و اگر شمع به هر دلیل عملکرد صحیح نداشته باشد، موتور خودرو روی سوخت گاز با ریپ زدن بیشتری همراه میشود. خرابی فیلر شمع نیز از دیگر دلایل بروز این عیب میتواند باشد. پس فیلرگیری شنع و سرویس آن را جدی بگیرید.
مقاله مرتبط را بخوانید: علت ریپ زدن خودرو در حالتهای مختلف
3- وجود ایراد در سیستم سوخترسانی
سومین علت ریپ اشکال در سیستم سوخت رسانی است که شامل پمپ بنزین، سوزن انژکتورها و سامانه برقرسانی به این قسمت دچار ایراد میشوند و موتور خودرو را وادار به ریپ زدن میکنند. دقت کنید اگر مغزی پمپ بنزین فشار لازم جهت پمپاژ بنزین به سر انژکتورها را فراهم نکند، قطعا موتور عملکرد صحیحی نخواهد داشت.
چون انژکتورها نیز مربوط به این سیستم میشود، لازم است بگویم: اگر هر یک از انژکتورها به هر دلیل عملکرد مناسبی نداشته باشند، باز هم پدیده ریپ زدن در اتومبیل را خواهیم داشت.
و مهم تر از همه اگر کیفیت سوخت مناسب نباشد و به عنوان مثال با آلودگی و یا رطوبت همراه شده باشد، باز هم موتور نمیتواند انفجارهای دقیق، منظم و باکیفیت در سیلندر به وجود آورد و درنتیجه ریپ زدن ماشین غیرقابل اجتناب خواهد بود. 90 درصد بیماریهای انسان از اعصاب است، متاسفانه ماشین هم اینجا میتوانیم به همین تشبیه کنیم، 90 درصد مشکلات و خرابی ماشینها از سوخت بیکیفیت (بنزین) است.
4- ایرادات مکانیکی علت دیگر در ریپ زدن خودرو
بعد از اینکه مشکلات برق و سوخت را گفتیم، به علتهای مکانیکی هم نظری بیندازیم.
گاهی اوقات بروز برخی ایرادات مکانیکی نظیر سوختن واشر سرسیلندر هم ممکن است دلیل ریپ زدن خودرو باشد. اگر واشر سرسیلندر نتواند فضای بین بلوک سیلندر و سرسیلندر را به نحو مطلوب عایقبندی کند و باعث نفوذ رطوبت و یا روغن موتور به درون محفظه سیلندر شود، در این صورت واضح است که شمعها و مجموعه سوخترسانی نمیتوانند انفجارهای باکیفیتی به وجود آورند و درنتیجه موتور خودروتان با ریپ زدن و کاهش توان مواجه میشود.
همچنین خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ نیز منجر به نفوذ روغن از قسمت سرسیلندر به داخل سیلندرها شده و این مورد نیز میتواند یکی دیگر از دلایل ریپ زدن ماشین باشد.
یکی دیگر از دلایل مکانیکی ریپ زدن ماشین میتوان به تنظیم نبودن فیلر سوپاپها و یا شیم بندی آنها اشاره کرد. که ماشن های دوگانه سوز باید هر 15 هزار کیلومتر شیم یا فیلرگیری انجام دهند و ماشین های تک سوز، هر 20 هزار کیلومتر.
5- تنظیم نبودن تایم موتور
تایم بندی دقیق موتور باعث میشود تا میلسوپاپ، پیستون و میللنگ هر کدام در زمان مورد نظر در سر جای خود قرار داشته باشد و بدین ترتیب عملکرد روان و دقیق موتور تضمین میشود. اگر تایم موتور کمی به هم بریزد، قطعا باز و بسته شدن سوپاپها در زمان درست انجام نمیشود و موتور خودرو با عیب ریپ زدن مواجه خواهد شد.
متاسفانه تایم موتور ختی اگر یک دندانه اشتباه بسته شده باشد، باز هم این اتفاق میافتد. حتما برای اصلاح و چک تایم موتور به تعمیرگاههای تخصصی مراجعه کنید.
سخن پایانی
در انتها لازم است بگویم که هر یک از این عوامل در ریپ زدن ماشین تاثیر دارد و اگر به موقع به داد خودرو خود نرسید، حتما به خرجهای سنگینتر دچار میشوید. اگر میخواهید علت ریپ زدن خودرو در حالتهای مختلف را بدانید حتما روی لینک قرمز کلیک کنید
ما در تعمیرگاه اتومبیل محمد برتر در خدمت شما بزرگواران هستم و تمام خدمات خود را به صورت تضمینی انجام میدهیم.
Pingback: علت ریپ زدن خودرو در حالتهای مختلف چیست؟