معرفی انواع روغن موتور خودرو+نکاتی که اصلا نمی‌دانید

معرفی روغن موتور
مهم‌ترین بخش هر خودرو، موتور آن است و مسلما این قسمت مهم نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد که یکی از این مراقبت‌ها، شناخت و ریختن روغن مناسب با موتور آن خودرو است. در این مقاله به معرفی انواع روغن موتور می‌پردازیم تا بتوانید بهترین را برای ماشین خود انتخاب کنید، البته نگران نباشید اگر به مکانیکی و تعویض روغنی معتبر هم مراجعه کنید شما را در انتخاب روغن موتور مناسب راهمایی خواهند کرد.
ما در تعمیرگاه تخصصی محمدبرتر آماده خدمت رسانی به شما رانندگان محترم هستیم.
حواستان باشداگر روغن موتور اشتباه یا بی‌کیفیت در موتور خودروی خود بریزید، باعث ایجاد صدمات بزرگی به موتور خودرو می‌شود که هزینه‌های بالایی روی دست شما خواهد گذاشت.

عوامل انتخاب روغن موتور مناسب برای هر خودرو

توجه به این عوامل و رعایت آن‌ها در انتخاب روغن موتور، می‌تواند باعث افزایش طول عمر موتور خودرو و کارکرد بهتر آن شود. این موارد عبارتند از:

  1.  ساختار و طراحی موتور،
  2. شرایط آب و هوایی،
  3. سن خودرو
معرفی روغن موتور
از آنجا که روزانه ماشین‌های زیادی برای تعمیر موتور به تعمیرگاه محمد برتر مراجعه می‌کنند و اغلب به علت
  • ریختن روغن اشتباهی
  • استفاده از روغن تقلبی
  • تعلل در عوض کردن روغن موتور
به این وضع دچار شده‌اند، تصمیم گرفتیم این مقاله جامع در مورد شناخت روغن موتور، انواع روغن موتور و تفاوت آن‌‎ها، معنی و مفهوم اعداد، کدها و علایم روی بسته‌بندی‌ها، بنویسیم. تا شما در انتخاب روغن موتور مناسب برای خودروی خود اطلاعات لازم را داشته باشید و هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو شما به حداقل برسد(این شعار محمد برتر است) .

روغن موتور چیست؟

قبل از اینکه به معرفی بهترین روغن موتور بپردازیم، بهتر است بدانیم روغن موتور چیست و چه کارایی دارد.

در تمام سیستم‌های مکانیکی که تحت فشار زیادی کار می‌کنند، باید از روانکار استفاده کنند تا بین قطعات، قرار بگیرد و با کاهش اصطکاک مانع از ساییدگی و خوردگی آنها شود. روغن موتور نیز یک روانکار در پیشرانه‌های درون‌سوز است که بین قطعات حرکت می‌کند و آنها را روانکاری می‌کند تا از ساییدگی قطعات جلوگیری شود. البته انواع روغن موتور، کارکردهای دیگری دارد که کمک به خنک‌شدن و پاک‌سازی موتور خودرو می‌کند.

وظایف روغن موتور

همانطور که می‌دانید روغن موتور به عنوان روانکار قطعات داخلی موتور استفاده می‌شود. قطعات داخلی پیشرانه (موتور خودرو) با فاصله بسیار اندکی از هم کار می‌کنند که اگر به شکل درستی روانکاری نشوند، سایش شدیدی بین آنها رخ خواهد داد و پیشرانه را از کار خواهد انداخت.
اولین قطعه‌ای که در اثر روانکاری نادرست آسیب خواهد دید، یاتاقان‌ها و سپس میل‌لنگ است.
همچنین روغن به عنوان یک سیال، در خنک شدن موتور نیز تاثیر دارد. چرا که گرمای دریافتی از موتور را با هوایی که به زیر موتور و کارتر (در کاربردِ عامیانه، به‌جای «کارتر»، از واژهٔ «کارتل» نیز استفاده می‌شود) برخورد می‌کند، مبادله می‌کند.
جمع‌آوری آلودگی‌های ناشی از احتراق از دیواره سیلندر نیز، از دیگر کارکردهای روغن موتور است. یک روغن موتور خوب، با وجود بالا رفتن کارکرد، عمر مفید خودرو را نیز افزایش می‌دهد.
معرفی روغن موتور
روغن موتور یکی از آشناترین نام ها برای شماست؛ روغن موتور خودرو انواع مختلفی دارد و دارای استانداردهای خاصی است که برای هر خودرو این استانداردها متغیر هستند. البته به طور کلی  و زبان ساده وظایف یک روغن موتور خوب را می توان به چند بخش تقسیم کرد:
  • محصولات تولید شده حاصل از احتراق را جذب می‌کند و مانع ورود آن ها به سایر قسمت های خودرو می‌شود.
  • اصطکاک بین اجزای موتو را به حداقل می‌رساند.
  • گرمای حاصل از احتراق در موتور را کاهش می‌دهد.
  • از زنگ زدن قطعات موتور جلوگیری می‌کند.

معرفی انواع روغن موتور

انواع روغن موتور را می توان بر اساس ساختار و ویسکوزیته طبقه بندی کرد، که روغن موتورها بر اساس ساختار به 3 دسته بندی زیر تقسیم می شوند:
  • روغن موتور معدنی (Mineral oil)
  • روغن موتور نیمه سنتتیک (Semi-synthetic oil)
  • روغن موتور تمام سنتتیک (Fully Synthetic Oil)

در ادامه به اختصار در مورد هر یک توضیح خواهیم داد.

معرفی روغن موتور معدنی یا مینرال

روغن موتور معدنی (مینرال) از نفت خام تهیه می شود و ساده ترین و ارزان ترین نوع روغن موتور است. این اولین نوع روغن موتوری بود که ساخته شد و هنوز هم یکی از رایج ترین انواع روغن موتور است.
روغن موتور معدنی، از ترکیب هیدروکربن‌های مختلف ساخته می‌شود. این هیدروکربن‌ها از طریق فرآیندی به نام پالایش از نفت خام جدا می‌شوند. سپس این روغن با مواد افزودنی برای بهبود عملکرد آن مخلوط می شود. این روغن به خوبی موتور را روانکاری می‌کند، اما در دماهای بالا عملکرد خوبی ندارد و این یک ضعف بزرگ برای این روغن محسوب می‌شود.
اینقدر این توضیحات برای من جداب است که دلم نمی‌آید در مورد آن توضیح ندهم. شاید از حوصله شما خارج باشد اما برای اطلاعات عمومی خودتان هم بهتر است، کامل بخوانید؛
با انجام پالایش بر روی نفت خام، تنها چند درصد مواد هیدروکربنی با تعداد اتم‌های بین 20 تا 50 به دست می‌آید که مناسب برای استفاده در روانکار است؛ این برش مناسب جهت مصارف روانکاری اصطلاحا برش روغنی یا لوبکات (لوبکات ماده اولیه روغن پایه) نامیده می‌شود. در پالایشگاه‌های روغن، عملیات پالایش بر روی لوبکات انجام شده و ماده‌ای به نام روغن پایه به عنوان ماده اصلی روغن‌های موتوری، صنعتی و گریس بدست می‌آید.
لوبکات جزء اصلی و ماده اولیه تولید روغن موتور است که حدود 85 تا 95 درصد از آن را تشکیل می‌دهد. گفتنی است همه نفت‌های خام به منظور تولید روغن پایه مناسب نیستند و برای تولید روغن پابه باید عواملی مانند ترکیب شیمیایی، هزینه پالایش، درصد برش روغنی موجود در نفت خام، نیاز بازار و موارد دیگری را در نظر گرفت.
روغن موتور مینرال مزایای و معایب مختلفی دارد که عبارتند از:

مزایای روغن موتور معدنی:

  • قیمت پایین
  • دوام خوب
  • عملکرد خوب در دماهای پایین
  • سازگاری با اکثر موتورها

معایب روغن موتور معدنی:

  • شاخص گرانروی پایین
  • تمایل به اکسید شدن
  • محدوده دمای عملکرد محدودتر

معرفی روغن موتور نیمه سنتتیک

روغن موتور نیمه سنتتیک ترکیبی از روغن پایه معدنی و روغن پایه مصنوعی است که در واقع مابین روغن موتورهای معدنی و فول سنتتیک قرار می گیرند. روغن پایه معدنی از نفت خام مشتق می‌شود، در حالی که روغن پایه مصنوعی از ترکیبات شیمیایی مصنوعی تولید می‌شود. نسبت روغن پایه معدنی و روغن پایه مصنوعی در روغن موتور نیمه سنتتیک متفاوت است، اما معمولاً 70 درصد روغن پایه معدنی و 30 درصد روغن پایه مصنوعی استفاده می‌شود. این روغن عملکرد بهتری نسبت به  روغن معدنی دارد اما مسلما از تمام مزایای روغن موتور سنتتیک بهره نمی‌برد و در ضمن قیمت بالاتری از روغن معدنی دارد.
روغن های نیمه سنتتیک به خاطر داشتن ادتیوها و افزودنی های بیشتر نسبت به مینرال‌ها، در دماهای بالا و شرایط سخت مانند دورهای بالای موتور، توانایی و تحمل بالاتری از خود نشان می‌دهند. در واقع روغن های نیمه سنتتیک از لحاظ ویژگی و قیمیت مابین روغن موتورهای معدنی و فول سنتتیک می باشند.

نوع روغن موتور برای خودروهایی مانند پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵ ، پژو پارس، سمند، تیبا، ام وی ام و …. مناسب است.

ویژگی‌های ورغن نیمه سینتیک در یک نگاه:

  • ارزان‌تر از روغن موتور سینتیک و گران‌تر از روغن موتور معدنی
  • عملکرد بهتر در دمای بالاتر
  • دوستدار جیب شما

معرفی روغن موتور تمام سنتتیک

چطور شد که این روغن‌ها ساخته شد؟ آلمانی‌ها، در جنگ جهانی دوم، با توجه به نبود نفت، با استفاده از زغال سنگ و گاز متان بصورت انبوه اولین روغن موتور سنتتیک را تولید کردند. این نوع روغن موتورها ابتدا در موتور جت مورد استفاده قرار گرفت ولی با گذشت زمان و نیز مزایای زیاد نسبت به روغن موتورهای معدنی، در موتور خودرو نیز مورد استفاده قرار گرفتند. روغن موتورهای سنتتیک از طریق ترکیبات شیمیایی و در آزمایشگاه تولید می شوند. در فرایند ساخت روغن موتورهای سنتتیک، ناخالصی موجود در روغن موتور از بین می‌رود.

ساختار شیمیایی روغن موتور به گونه‌ای اصلاح می‌گردند تا روغن موتور کیفیت و روانکاری بالاتری نسبت به سایر روغن موتورها داشته باشد.

هر روغن موتور از دو بخش متمایز تشکیل شده است، بخش اول پایه‌ی اصلی روغن است و بخش دوم، افزودنی‌هایی است که به ترکیب اصلی اضافه می‌شود تا محصول نهایی تولید شود. تفاوت اصلی روغن موتورهای مینرال و سنتتیک در ترکیب پایه‌ی آن‌هاست. ترکیب پایه در روغن موتورهای معدنی از نفت خام به دست می‌آید درصورتی که ترکیب پایه‌ی روغن‌های سنتتیک را ترکیبات شیمیایی آزمایشگاهی تشکیل می‌دهد.

با توجه به گفته‌های قبل روغن موتور سنتتیک از ترکیبات شیمیایی مصنوعی ساخته می‌شود و عملکرد بسیار خوبی در تمام شرایط آب و هوایی دارد. این روغن گران‌ترین نوع روغن موتور است و مزایای زیادی دارد، از جمله این مزایا:

  • بهبود عملکرد موتور
  • افزایش طول عمر موتور
  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش آلودگی هوا
  • مقاومت حرارتی و اکسیداسیون بالاتر
  • سیالیت بهتر در دماهای پایین
  • محافظت بهتر از موتور در برابر سایش و فرسودگی
  • عمر طولانی تر

برندهای معروف و خوب در معرفی روغن موتور

مسلما شما بارها و بارها اسامی مختلف روغن موتورهای ایرانی به گوشتان خورده است، مانند:

  • روغن موتور بهران،
  • روغن موتور سپاهان،
  • روغن موتور ایرانول
  • روغن موتور لیکومولی …
  • روغن موتور اِلف …
  • روغن موتور اسپیدی …
  • روغن موتور پترونول
  • و غیره .

معرفی روغن موتور

این تنوع در برندهای روغن موتور ممکن است شما را گیج کند. در خیلی از سایت‌ها به شما گفته‌اند که اگر قصد تعویض روغن موتور خودرو خود را دارید بهتر است به دفترچه راهنمای خودرویتان سر بزنید و با توجه به نوع، استانداردها و حجم توصیه شده در راهنما روغن موتور مناسب را انتخاب نمایید. اما ما به عنوان تعمیرکار خودرو با بیست و چند سال تجربه به شما می‌گوییم از بهترین روغن موتور استفاده کنید تا عمر موتور خودرو شما بیشتر شود.

ما در تعمیرگاه محمد برتر همیشه برای تعویض روغن، از روغن بهران سوپر پیش‌تاز به عنوان بهترین روغن موتور معرفی و استفاده می‌کنیم.

مشخصات، اعداد و استاندارد در معرفی روغن موتور

ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور یکی از شاخص های مهم در تعیین کیفیت یک روغن موتور مناسب است. ویسکوزیته (Viscosity) یعنی میزان غلیظ یا روان و رقیق بودن یک مایع (روغن نیز یک مایع است). گرانروی یک روغن موتور در تابستان و هوای گرم و در زمستان و هوای سرد برای هر خودرو متفاوت است.
استانداردهای جهانی برای تشخیص یک روغن موتور خوب وجود دارد مانند استاندارد SAE،  API و ACEA؛ که در این مطلب به آن نمی‌پردازیم اما در مقالات بعدی به تفصیل به آن اشاره خواهیم کرد. ناگفته نماند اگر قصد خرید یک روغن موتور مناسب را دارید لازم است آن را متناسب با اتومبیل‌تان انتخاب نمایید.
در ادامه متن، کدهای SAE و API را برای‌تان توضیح می‌دهیم.

معنی استاندارد SAE در معرفی روغن موتور

برای آنکه بتوانیم ویسکوزیته روغن موتورها را با یکدیگر مقایسه کنیم، از استاندارد SAE استفاده می‌کنیم. یکی از کدها و عددهایی که روی بسته‌بندی روغن موتورها می‌بینید نیز دقیقا مربوط به همین استاندارد است.
درجه‌بندی روغن موتورها را در استاندارد SAE، با عدد مشخص می‌کنیم که کمترینش 0 و بیشترینش 60 است. مثل SAE-0 و SAE-60.
عدد 0 به معنی کمترین ویسکوزیته (یا کمترین غلظت) بوده و روغن موتور اصطلاحا در نرم‌ترین حالت است. عدد 60 نیز به معنی بیشترین ویسکوزیته (یا بیشترین غلظت) بوده و روغن موتور، در سفت‌ترین حالت خواهد بود.
بر اساس استاندارد SAE، روغن موتورها به دو دسته «مونو گرید» و «مالتی گرید» تقسیم‌بندی می‌شوند.

معنی استاندارد API در معرفی روغن موتور

API یکی از معروف‌ترین و البته قدیمی‌ترین استانداردهای جهانی روغن موتورهاست که آمریکایی‌ها آنرا ابداع کرده‌اند. با اینکه اروپایی‌ها و حتی ژاپنی‌ها، استاندارد خاص خودشان را دارند و از API پیروی نمی‌کنند اما روغن موتورهای موجود در بازار ایران، بر اساس همان استاندارد API عرضه می‌شوند.
کدهای API عمدتا عبارتی دوحرفی هستند که حرف اول آن، «نوع سوخت» را نشان می‌دهد اما حرف دومش، «سال ساخت خودرو» را بیان می‌کند. به عبارت دیگر، کدهای دوحرفی API می‌تواند جواب این دو پرسش را به ما بدهند که:
1- روغن موتور، برای چه نوع سوختی مناسب است؟ یعنی آیا برای موتورهای بنزینی ساخته شده یا برای موتورهای دیزلی؟
2- روغن موتور برای خودروهای چه سالی مناسب است؟ یعنی مثلا برای خودروهای سال 1995 مناسب است یا مثلا برای خودروهای سال 2020.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *