تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز در تهران: راهنمای کامل قبولی در معاینه فنی

تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز

حتما به دنبال تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز هستید؟ احتمالا قصد گرفتن معاینه فنی دارید یا در معاینه فنی رد شده‌‌اید که الان اینجا هستید و می‌خواهید تعمیرگاهی را پیدا کنید که مجهز به دستگاه معاینه فنی (همان دستگاه 4 گاز معروف) است.

تصور کنید یک پزشک بدون آزمایش خون و تنها بر اساس حدس و گمان، برای شما دارو تجویز کند. آیا به او اعتماد می‌کنید؟ تنظیم موتور سنتی، گاهی شبیه به همین است؛ یک فرآیند تجربی. اما در دنیای امروز، علم و تکنولوژی به کمک ما آمده‌اند. تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز، دقیقاً مانند یک آزمایش خون کامل برای موتور خودروی شماست. این دستگاه به ما اجازه می‌دهد تا به “نفس‌های” خروجی از اگزوز گوش دهیم و با تحلیل دقیق گازهای آن، از سلامت یا بیماری پنهان موتور شما باخبر شویم.
این روش، دیگر یک عیب‌یابی بر اساس حدس و گمان نیست؛ بلکه یک تنظیم موتور علمی و دقیق بر پایه داده‌های واقعی است. در این راهنمای کامل، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه این تکنولوژی پیشرفته، کلید طلایی برای کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب و از همه مهم‌تر، قبولی راحت و تضمینی در معاینه فنی است. اگر به دنبال یک راه حل قطعی برای مشکلات موتور خودروی خود هستید، به خانواده بزرگ «محمد برتر» خوش آمدید.

برای انجام خدمات تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز با ما تماس بگیرید: 09102709400

تهران، تهرانسر، بلوار گلها، بین کوچه 23 و 25، تعمیرگاه اتومبیل برتر

ویدیو معرفی تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز

اینجا تعمیرگاه تخصصی تنظیم موتور محمد برتر در تهرانسر (غرب تهران) می‌باشد که با دستگاه 4 گاز آلمانی و تنظیم موتور حرفه‌ای معجزه می‌کند و شما علاوه بر اینکه خودرو با حال عمومی خوب تحویل می‌گیرید، معاینه فنی هم صددرصد قبول می‌شوید.

ویدیو مراحل تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز (سرعت کار 100 برابر شده است)

در اصل دستگاه چهارگاز دستگاه عیب یابی است که گازهای خروجی ماشین را آنالیز می‌کند، اما تنظیم موتور نیاز به تشخیص و انجام کار توسط یک مکانیک باتجربه را دارد.

معرفی مراکز تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز

معرفی مراکز تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز

مسلما در این چند حالت به دنبال مراکز تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز هستید:

  1. اگر معاینه فنی رد شده‌اید
  2. خیلی به سلامت ماشین خود اهمیت می‌دهید
  3. مصرف خودرو بالاست
  4. شتاب ماشین کم است
  5. ماشین ریپ می‌زند
  6. خودرو جون حرکت ندارد
  7. در اگزوز پت پت دارید

خوش‌شانس هستید که الان در این صفحه هستید، چون تعمیرگاه محمدبرتر یکی از معتبرترین مراکز تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز در تهران می‌باشد.

مقاله مرتبط را بخوانید: هزینه تنظیم موتور در تهران

دستگاه چهار گاز چیست؟

چرا دستگاه چهارگاز، یک “آزمایش خون” برای موتور شماست؟
دستگاه آنالیزور چهار گاز، یک ابزار دیاگ پیشرفته است که با قرار دادن یک پراب در اگزوز خودرو، چهار گاز اصلی خروجی را با دقت اندازه‌گیری می‌کند. دستگاه چهارگاز یک ابزار دقیق است که برای اندازه‌گیری میزان آلاینده‌های خروجی از موتور خودرو طراحی شده است.
دستگاه چهار گاز چیست؟
هر کدام از این گازها، داستان بخشی از سلامت موتور را برای ما روایت می‌کنند:
CO (کربن مونوکسید): بالا بودن آن یعنی مخلوط سوخت غنی (بنزین زیاد) و احتراق ناقص.
HC (هیدروکربن‌ها): بالا بودن آن یعنی خام‌سوزی و وجود بنزین نسوخته در اگزوز (معمولاً به دلیل مشکل در سیستم جرقه).
O2 (اکسیژن): بالا بودن آن یعنی مخلوط سوخت رقیق (هوای زیاد) و احتمال وجود نشتی هوا.
CO2 (کربن دی‌اکسید): این گاز محصول یک احتراق کامل است. هرچه این عدد بالاتر باشد، موتور بهینه‌تر کار می‌کند.
بنابراین، تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز به ما اجازه می‌دهد تا بدون باز کردن حتی یک پیچ، به قلب موتور نفوذ کرده و ریشه مشکل را پیدا کنیم.
دستگاه چهار گاز، دستگاه بررسی کننده‌ی دودهای خروجی از اگزوز است که برای تنظیم موتور دقیق نیاز به دستگاه چهار گاز است.
در دستگاه چهار گاز همان طور که از نامش پیداست چهار گاز خروجی که در معاینه فنی سنجیده می شود اندازه گیری می شوند.
اگر با دستگاه چهار گاز خودرو تنظیم نشود، تنظیم بصورت حدسی و تقریبی است و امکان دارد خیلی قطعات اشتباها تعویض شود. پس برای انجام تنظیم موتور دقیق نیاز به چهار گاز است.
 با استفاده از این اطلاعات، تکنسین‌ها و مکانیک‌ها می‌توانند به تنظیم دقیق موتور بپردازند.
نمایشگر دستگاه چهار گاز
حتما اگر به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده باشید و از بالابودن آلایندگی شما ایراد گرفته شده یعنی مشکل از تنظیم نبودن است که باید برای تنظیم موتور از دستگاه چهار گاز استفاده شود تا میزان خطا را کم کنید.
همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، دستگاه چهار گاز دارای یک نازل است که آن‌را داخل لوله اگزوز می‌گزارند تا مقادیر گاز های آلاینده ی co,hc,o2,lambda را سنجید.
این دستگاه به مکانیک‌های خبره کمک می‌کند از اعداد نشان داده شده میزان آلاینده‌های خروجی را متوجه شوند و با تنظیم موتور اصولی میزان گازهای آلاینده را کاهش دهند.
مقاله مرتبط را بخوانید: بهترین تنظیم موتور در تهران
این پارامترها جز اصلی پارامتر های معاینه فنی هستند. در چهار گاز هرکدام بصورت جدا تجزیه و تحلیل میشوند. اگر هرکدام از این پارامترها حتی یک صدم هم بالاتر باشد در معاینه فنی رد می‌شوید. پس اگر بخواهیم خودرو را برای معاینه فنی تنظیم کنیم نیاز به تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز داریم.
همانطور که از نام آن پیداست ، این دستگاه چهارگاز خروجی اگزوز را اندازه گیری می‌کند. در واقع این دستگاه، چهار گاز زیر را اندازه گیری می‌کند:
  • HC (هیدروکربن نسوخته)
  • C (کربن)
  • CO (مونوکسید کربن)
  • LUMBDA ( لاندا)
 هر کدام از این پارامترها (گازهای خروجی) به دلایل مختلفی می‌توانند شما را در آزمون معاینه فنی رد کنند و یا مشکلی در کارکرد موتور به وجود آورند. در تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز دلیل بالا بودن گازها را می‌توان سنجید.
گاهی مردم به دنبال دستگاه پنج گاز می‌گردند برای انجام تنظیم موتور، باید بگویم ما در محم برتر همان دستگاه 5گاز را داریم اما در میان افراد همان دستگاه 4گاز شناخته شده است برای همین ما در این مقاله برای تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز صحبت کردیم. اگر تمایل دارید در مورد دستگاه 5گاز بیشتر بدانید روی لینک قرمز کلیک کنید.

تفاوت تنظیم موتور معمولی با تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز

به شما عزیزان توصیه می‌کنم به هیچ عنوان تنظیم موتور بدون دستگاه چهارگاز انجام ندهید، برای درک بهتر این موضوع جدول زیر را مطالعه کنید، تا به هزینه‌های گزاف دچار نشوید.
تفاوت تنظیم موتور معمولی با تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز
حال که تفاوت را درک کردید، در ادامه با جزییات بیشتری در مورد تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز توضیح خواهیم داد.

تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز یعنی چه؟

تنظیم موتور یکی از مراحل حیاتی در نگهداری و بهینه‌سازی عملکرد خودروها است. یکی از ابزارهای مهم در این فرآیند، دستگاه چهارگاز می‌باشد. این دستگاه به تکنسین‌ها کمک می‌کند تا میزان آلاینده‌های خروجی از موتور را اندازه‌گیری کرده و بر اساس آن تنظیمات لازم را انجام دهند. در این مقاله به بررسی اهمیت تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز، نحوه کارکرد این دستگاه و نکات مهم در استفاده از آن خواهیم پرداخت.
تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز
تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز روشی نوین و دقیق در تنظیم موتور است. دستگاه سوخت سنج چهار گاز را که معمولا ما در زمان معاینه فنی با آن آشنا می شویم، ساده ترین راه برای تون آپ ماشین شماست.
بعد از تنظیم موتور توسط تیم متخصص محمد برتر و تست آلایندگی با دستگاه چهار گاز، به قدری تنظیم موتور دقیق انجام می‌شود که به‌راحتی می‌توان در آزمون معاینه فنی قبول شد.
بطور کلی تنظیم موتور با دستگاه 4گاز به مجموعه کارهایی می‌گویند که باعث بهتر کار کردن موتور ماشین می‌شود. هر قدر موتور تنظیم‌تر باشد بهتر کار می‌کند.

تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز جه ایراداتی را نشان می‌دهد؟

زمانی که پارامترهای خروجی در مانیتور دستگاه به ما نشان داده می‌شود، بر اساس آن اعداد و آنالیز آنها، نسبت به هر خودرو می‌توانیم عیب‌هایی از جمله:

  • ایرادات سیستم جرقه زنی،
  • سیستم سوخت‌رسانی
  • و حتی سیستم مکانیکی موتور

را شناسایی کنیم.

اهمیت تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز

تنظیم موتور به معنای بهینه‌سازی عملکرد موتور خودرو است. این فرآیند شامل تنظیم نسبت سوخت به هوا، زمان‌بندی احتراق و دیگر پارامترهای موتور می‌باشد. عدم تنظیم صحیح موتور می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت موتور و افزایش آلاینده‌های خروجی شود. بنابراین، تنظیم موتور نه تنها به بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کند، بلکه به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌نماید.
اهمیت تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز

نحوه کارکرد دستگاه چهارگاز برای معاینه فنی

دستگاه چهارگاز معمولاً شامل سنسورهایی است که در خروجی اگزوز خودرو نصب می‌شوند. این سنسورها گازهای خروجی را جمع‌آوری کرده و به واحد پردازش دستگاه ارسال می‌کنند. سپس دستگاه با تحلیل داده‌های دریافتی، میزان هر یک از گازها را نمایش می‌دهد. این اطلاعات به تکنسین‌ها کمک می‌کند تا مشکلات موجود در موتور را شناسایی کرده و تنظیمات لازم را انجام دهند.

نکات مهم در استفاده از دستگاه چهارگاز برای تنظیم موتور

برای دستیابی به نتایج دقیق و قابل اعتماد در تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز، رعایت نکات زیر ضروری است:
کالیبراسیون دستگاه:
قبل از هرگونه اندازه‌گیری، اطمینان حاصل کنید که دستگاه چهارگاز به درستی کالیبره شده است. کالیبراسیون نادرست می‌تواند منجر به نتایج غیر دقیق شود.
شرایط موتور:
موتور باید در دمای کاری مناسب قرار داشته باشد. اندازه‌گیری در شرایط سرد می‌تواند نتایج نادرستی به همراه داشته باشد.
توجه به نوع سوخت:
نوع سوخت مورد استفاده در خودرو تأثیر زیادی بر روی میزان آلاینده‌ها دارد. بنابراین، در هنگام تنظیم موتور، نوع سوخت را مد نظر قرار دهید. اصولا بعد از تنظیم موتور بهتر است بنزین سوپر بزنید یا از اکتان خارجی استفاده کنید.
بررسی سیستم اگزوز:
قبل از انجام تنظیمات، سیستم اگزوز خودرو باید بررسی شود تا نشتی یا انسداد نداشته باشد. حتی کاتالیزور نیز باید بررسی شود که اگر نیاز به تعویض باشد، حتما این کار را انجام دهید.
نکته مهم در مورد کاتالیزور این است که به‌هیچ‌وجه خاک آن را تخلیه نکنید یا آنرا نشورید.

کشف علت بالا بودن CO در معاینه فنی با دستگاه 4گاز

یکی از شایع‌ترین و کلافه‌کننده‌ترین دلایلی که باعث می‌شود یک خودرو در آزمون آلایندگی معاینه فنی رد شود، بالا بودن سطح گاز CO (کربن مونوکسید) در خروجی اگزوز است. بالا بودن این پارامتر که توسط دستگاه چهار گاز به دقت اندازه‌گیری می‌شود، به زبان ساده یعنی موتور در حال کار با “مخلوط سوخت غنی” است؛ به عبارت دیگر، سوخت بیشتر از حد استاندارد به سیلندرها تزریق می‌شود و احتراق به صورت ناقص انجام می‌گیرد.
کشف علت بالا بودن CO در معاینه فنی با دستگاه 4گاز
این مشکل می‌تواند ریشه در یکی از این چهار عامل کلیدی داشته باشد:
  • خرابی سنسور اکسیژن،
  • پر شدن یا خرابی کاتالیزور،
  • ایراد در سنسور فشار هوا (مپ سنسور)
  • و یا یکی از شایع‌ترین دلایل، یعنی خرابی و پاشش بیش از حد سوزن انژکتور.
برای درک بهتر این موضوع، بیایید به یک تجربه واقعی که اخیراً در مجموعه ما رخ داد بپردازیم. خودرویی به ما مراجعه کرد که در معاینه فنی به دلیل بالا بودن شدید سطح CO رد شده بود. پس از اتصال خودرو به دستگاه چهار گاز، ما نیز همین موضوع را تایید کردیم. پس از بررسی‌های اولیه و اطمینان از سلامت نسبی سنسورها، شک اصلی ما به سمت سیستم سوخت‌رسانی و به طور خاص، انژکتورها رفت. پس از باز کردن و بستن انژکتورها روی دستگاه تست تخصصی، به سرعت متوجه مشکل شدیم: یکی از چهار سوزن انژکتور، به جای پودر کردن سوخت، آن را به صورت مایع و با حجمی بسیار بیشتر نسبت به سایرین پاشش می‌کرد و عملاً سیلندر مربوطه را غرق در بنزین می‌نمود. ویدیو زیر را ببینید.
رفع ایراد بالابودن co در تنظیم موتور برتر در غرب تهران
نکته تاسف‌بار اینجا بود که مالک خودرو به تازگی این سوزن انژکتور را تعویض کرده بود، اما متاسفانه از یک برند متفرقه و بی‌کیفیت چینی استفاده کرده بود که نه تنها مشکل را حل نکرده، بلکه بدتر هم کرده بود. این تجربه یک نکته حیاتی را به ما یادآوری می‌کند: در قطعات حساس سیستم سوخت‌رسانی، همیشه از برندهای اصلی و معتبر مانند DEKA یا CROUSE استفاده کنید. اکیداً توصیه می‌کنیم قطعه را از فروشگاهی تهیه کنید که به شما گارانتی و ضمانت اصالت کالا را ارائه دهد تا از چنین هزینه‌های تکراری و اتلاف وقت جلوگیری شود.
رفع ایراد بالابودن co در تنظیم موتور برتر در غرب تهران

حذف سنسور اکسیژن و بالا بودن co و hc و رد شدن از معاینه فنی

این ویدیو را تماشا کنید، نمونه ای از کلک مکانیک و پاک کردن صورت مسئله. در خودروی پراید سنسور اکسیژن را حذف کرده و با ریمپ هم از ای سی یو پاک کرده که چراغ چک روشن نشود.
چراغ چک خاموش، موتور مریض! (کالبدشکافی یک تشخیص اشتباه رایج)
۱. معمای یک تشخیص: وقتی نشانگرها دروغ می‌گویند!
یکی از پیچیده‌ترین چالش‌هایی که ما به عنوان یک مرکز تخصصی تعمیرات خودرو با آن روبرو می‌شویم، حل مشکلاتی است که توسط دیگران به اشتباه پیچیده‌تر شده‌اند. اخیراً، یک دستگاه خودروی سوزوکی ویتارا به ما مراجعه کرد که صاحب آن از دو مشکل اساسی شاکی بود: مصرف سوخت بسیار بالا و مهم‌تر از آن، رد شدن در آزمون آلایندگی معاینه فنی به دلیل سطح بالای گاز CO. نکته عجیب و نگران‌کننده‌ای که این کیس را به یک معما تبدیل می‌کرد این بود که با وجود عملکرد ناقص موتور، هیچ چراغ هشداری، به خصوص چراغ چک موتور، روی داشبورد روشن نبود! این تناقض، یعنی وجود یک مشکل جدی بدون هیچ هشدار ظاهری، اولین سرنخ ما برای یک عیب‌یابی عمیق‌تر بود.
۲. کشف صحنه جرم: پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن!
اولین قدم ما در “تعمیرگاه محمدبرتر” همیشه یک دیاگ جامع و تخصصی با دستگاه‌های پیشرفته است. در بررسی اولیه، متوجه شدیم که کامپیوتر خودرو (ECU) هیچ‌گونه سیگنالی از سنسور اکسیژن دریافت نمی‌کند، اما به طرز عجیبی هیچ کد خطایی نیز در این مورد ثبت نکرده بود. این موضوع ما را به بررسی فیزیکی سیم‌کشی واداشت و در آنجا با صحنه جرم روبرو شدیم: سوکت سنسور اکسیژن به طور کامل قطع شده بود! اما فریب بزرگتر اینجا بود؛ مکانیک قبلی برای جلوگیری از روشن شدن چراغ چک، با یک ریمپ غیراصولی، سنسور اکسیژن را از حلقه نرم‌افزاری ECU حذف کرده بود. این عمل، مصداق بارز “پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن” است؛ یک راهکار غیرحرفه‌ای و مخرب که شاید در کوتاه‌مدت چراغ چک را خاموش کند، اما در بلندمدت فاجعه به بار می‌آورد.
۳. عواقب یک فریب: از مصرف سوخت تا نابودی کاتالیزور
موتور خودرو برای تنظیم دقیق نسبت هوا به سوخت، به اطلاعات حیاتی سنسور اکسیژن نیاز دارد. حذف این سنسور، موتور را مثل یک انسان چشم بسته می‌کند که نمی‌داند باید چه کاری انجام دهد. نتیجه این کار، پاشش بی‌رویه و غلط بنزین است که عواقب سنگینی به دنبال دارد: اول، افزایش شدید و دائمی مصرف سوخت. دوم، احتراق ناقص که باعث تولید دوده، کاهش قدرت موتور و آسیب به شمع‌ها و سوپاپ‌ها می‌شود. و سوم و از همه پرهزینه‌تر، بنزین خام اضافی وارد سیستم اگزوز شده و قطعه گران‌قیمتی به نام “کاتالیزور” را به طور کامل از بین می‌برد و یک خرج چند ده میلیونی روی دست صاحب خودرو می‌گذارد.
۴. راه حل اصولی “محمد برتر”: تعمیر ریشه‌ای به جای پنهان‌کاری
فلسفه ما در “تعمیرگاه محمدبرتر” بر پایه تشخیص درست و تعمیرات اصولی بنا شده است. راه حل ما برای این سوزوکی، فقط تعویض یک سنسور نبود، بلکه احیای کامل سلامت موتور بود:
قدم اول: نصب سنسور اکسیژن نو و اصلی (جنیون پارت).
قدم دوم: برگرداندن برنامه ECU به حالت فابریک و استاندارد کارخانه جهت فعال‌سازی مجدد سنسور.
قدم سوم: و در نهایت، یک تنظیم موتور کامل با استفاده از دستگاه چهار گاز آنالایزر برای اطمینان از عملکرد بی‌نقص موتور و قبولی تضمینی در معاینه فنی.
این داستان، نمونه بارزی از اهمیت مراجعه به یک مرکز تخصصی و متعهد است. ما در “تعمیرگاه محمدبرتر” به جای پنهان کردن مشکلات، آن‌ها را به صورت ریشه‌ای پیدا و با ضمانت حل می‌کنیم، زیرا اعتماد شما، بزرگترین سرمایه ماست. اگر شما هم با مشکل پیچیده و لاینحلی در خودروی خود مواجه هستید، برای یک تشخیص دقیق و تعمیر باوجدان، با ما در تماس باشید
اما چگونه می‌توان از بروز چنین مشکلی پیشگیری کرد؟
پاسخ، سرویس دوره‌ای انژکتورها است. توصیه ما به عنوان یک مرکز تخصصی تنظیم موتور این است که سوزن انژکتورها هر ۲۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ کیلومتر از روی موتور باز شده و روی دستگاه تست قرار بگیرند. در این سرویس می‌بایست موارد زیر بررسی شود:
  • میزان و الگوی پاشش
  • وجود هرگونه نشتی ودر سوزن‌ها
  • سلامت اورینگ‌های آب‌بندی

این کار ساده، از رد شدن در معاینه فنی، افزایش مصرف سوخت و آسیب به قطعات گران‌قیمتی مانند کاتالیزور جلوگیری می‌کند.

در معاینه فنی به خاطر آلایندگی رد شده‌اید؟ ما راه‌حل قطعی را به شما نشان می‌دهیم!
بالا بودن سطح CO یک مشکل کلافه‌کننده با دلایل متعدد است و تعویض قطعات به صورت شانسی، فقط هزینه شما را چند برابر می‌کند. دیگر نیازی به آزمون و خطا نیست!
ما در «تعمیرگاه تخصصی محمد برتر»، به جای حدس زدن، ریشه مشکل را به شما نشان می‌دهیم:
  • با دستگاه چهار گاز پیشرفته، وضعیت دقیق احتراق خودروی شما را تحلیل می‌کنیم.
  • با دستگاه تست انژکتور، سلامت، میزان و الگوی پاشش تک‌تک سوزن‌های انژکتور را در مقابل چشمان خودتان بررسی می‌کنیم.
  • ما با تشخیص دقیق و مستند، فقط قطعه‌ای که واقعاً خراب است را با نمونه اصلی و با گارانتی تعویض می‌کنیم.
  • برای یک عیب‌یابی دقیق، پایان دادن به هزینه‌های اضافی و قبولی تضمینی در معاینه فنی، همین امروز با ما تماس بگیرید.
📞 شماره تماس: ۰۹۱۰۲۷۰۹۴۰۰
📱 مشاوره سریع در واتس‌اپ: ۰۹۱۰۲۷۰۹۴۰۰
📍 آدرس ما: تهرانسر، بلوار گلها، بین کوچه ۲۳ و ۲۵، پلاک ۱۷۴ و ۱۷۶، تعمیرگاه اتومبیل برتر

فرآیند تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز در غرب تهران

فرآیند تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز معمولاً شامل مراحل زیر است:
نصب دستگاه در اگزوز:
دستگاه چهارگاز باید به درستی در خروجی اگزوز نصب شود تا بتواند گازهای خروجی را به طور دقیق اندازه‌گیری کند.
روشن کردن ماشن:
موتور خودرو را روشن کنید و اجازه دهید تا به دمای کاری برسد.
اندازه‌گیری گازها:
پس از رسیدن موتور به دمای مناسب، دستگاه چهارگاز شروع به اندازه‌گیری میزان گازهای خروجی می‌کند.
تحلیل داده‌ها:
پس از اندازه‌گیری، مکانیک خودرو، داده‌ها را تحلیل کرده و بر اساس اعداد مشکلات موجود در موتور را شناسایی می‌کنند.
تنظیمات لازم:
بر اساس نتایج به دست آمده، تنظیمات لازم بر روی موتور انجام می‌شود. این تنظیمات می‌تواند شامل تغییر نسبت سوخت به هوا، زمان‌بندی احتراق و دیگر پارامترها باشد.
فرآیند تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز
اندازه‌گیری مجدد:
پس از انجام تنظیمات، دوباره میزان گازهای خروجی اندازه‌گیری می‌شود تا اطمینان حاصل شود که تنظیمات به درستی انجام شده است.
در نهایت، به یاد داشته باشید که نگهداری منظم از خودرو و انجام تنظیمات لازم می‌تواند عمر مفید موتور را افزایش دهد و هزینه‌های نگهداری را کاهش دهد. بنابراین، توصیه می‌شود که هر چند وقت یکبار به تنظیم موتور خودرو خود بپردازید و از دستگاه چهارگاز برای دستیابی به نتایج دقیق استفاده کنید.

پارامترهای معاینه فنی در تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز

همان‌طور که ابتدای مقاله نیز گفتیم، دستگاه چهارگاز، چهار گاز خروجی از اگزوز را اندازه‌گیری می‌کند و هر کدام از این پارامترها بیانگر یک ایراد خاص در خودرو می‌باشد.

پارامترهای معاینه فنی در تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز

در ادامه به صورت مختصر در مورد این پارامترها صحبت می‌کنیم:

بررسی گاز CO در دستگاه چهار گاز چگونه است؟

گاز CO یا کربن از مهمترین و اصلی‌ترین گازهای مورد بررسی سوخت سنج‌ها (همان دستگاه 4 گاز) در خودرو می‌باشد که معمولا خودروها در تست معاینه فنی به علت بالا بودن بیش از حد مجاز CO رد می‌شوند. برای تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز در تعمیرگاه محمد برتر، نیاز به مقدار لحظه‌ای CO می‌باشد.
دقت کنید، سلامت سنسور اکسیژن برای کاهش CO بسیار مهم است. با کمک دستگاه چهار گاز و می‌توان دلیل بالا بودن گاز CO خودرو را متوجه شد و عیب خودرو را برطرف کرد.

بررسی گاز HC در دستگاه چهارگاز چگونه است؟

گاز hc یا همان هیدروکربن ها در آلایندگی و تنظیم موتور نقش مهمی دارند. برای کاهش هیدروکربن ها باید احتراق به صورت کامل انجام شود. گاز هیدروکربن با نصب کاتالیزور کاهش پیدا نمی‌کند. هیدروکربن برای خودروهای انژکتور باید کمتر از 250 واحد و برای خودروهای کاربراتور باید کمتر از 400 واحد باشد.

مثلا بالا بودن hc، در یک پراید انژکتوری می‌تواند به‌خاطر کثیف بودن مپ سنسور باشد. ولی دلیل ندارد تعویض همان قطعه بر روی پراید هم مدل همان پراید تاثیر گذار باشد.

بررسی گاز O2 در دستگاه چهارگاز چگونه است؟

همانطور که می‌دانیم اکسیژن یا O2 آلاینده نیست، پس چرا مقدار آن در تست معاینه فنی همه است؟ چون گاز O2 یا همان اکسیژن در تنظیم کار کردن موتور تاثیر بسزایی دارد.

بررسی گاز لاندا در دستگاه چهارگاز چگونه است؟

لامبدا Lambda یا به تلفظ دیگر لاندا در قسمت پارامتر های تنظیم موتور قرار دارد.
جالب است بدانید گازی به اسم لاندا وجود ندارد. اما یک سوال پیش میاید که پارامتر لاندا در تنظیم موتور معاینه فنی چیست؟
باید بگویم که گاز های co و hc دارای حد مجاز هایی هستند که با تغییر آنها مقدا آلایندگی تغییر میکند.
در اصل نسبت مجاز گاز های آلاینده را لاندا می نامند و نسبت هوای مصرفی را به ما نشان می‌دهد. این عداد توسط سامانه ی سیمفا در تمامی نقاط کشور یکی میباشد.

معیوب بودن قطعات مختلفی در بالا و پایین بودن ضریب لاندا تاثیر گذار است.

 مثلا خرابی سنسور اکسیژن یکی از موارد تاثیر گذار در این ضریب است. نکته ی جالب اینجاست که نام دیگر سنسور اکسیژن لامبدا سنسور است. این نام نشان دهنده ی میزان اهمیت این سنسور در ضریب لاندا است.

یکی دیگر از عیوب مربوط به lambda ، اگزوز است. سلامت اگزوز بر روی تنظیم آلایندگی و کنترل الایندگی تاثیر میذارد.

اگزوز وظیفه ی خروجی دود های آلاینده ی حاصل از احتراق را دارد. سنسور اکسیژن هم بر روی اگزوز بسته شده و دود های خروجی را آنالیز میکند.
وقتی عدد لاندا بر روی دستگاه های معاینه فنی روی عدد 1.05 باشد، معاینه فنی صادر میشود. اما اگر عدد لاندا کمتر و یا بیشتر از 1.05 باشد در معاینه فنی رد میشوید.
اما بعضی موارد هم هستند که علاوه بر لاندا بر روی co و هم hc تاثیر گذار هستند.
در آخر این بحث باید بگویم: با دستگاه چهار گاز مقدار نوسان گاز ها را بسنجید. اگر نوسان بیش از حد نرمال بود، سنسور اکسیژن قابلیت تحلیل گاز های خروجی را ندارد و اگر co و hc بصورت اتفاقی در معاینه پایین باشد هم دائمی نیست.

پارامترهای معاینه فنی تنظیم خودروهای سواری به سه دسته تقسیم می‌شود:

پارامترهای معاینه فنی خودروهای کاربراتور، پارامترهای معاینه فنی خودروهای خودروهای انژکتور زیر مدل ۱۳۸۴ و پارامترهای معاینه فنی خودروهای مدل بالای ۱۳۸۴ میزان مجاز گازهای اصلی در هریک از دسته‌بندی‌های خودروهای سواری نیز به شرح زیر است:

میزان CO مجاز : کمتر از ۴
میزان HC مجاز : کمتر از ۴۰۰
میزان O2 مجاز : کمتر از ۳

خودروهای انژکتور مدل پایین تر از ۱۳۸۴
میزان CO مجاز : کمتر از ۲
میزان HC مجاز : کمتر از ۲۵۰
میزان O2 مجاز : کمتر از ۳

میزان انژکتور بالاتر از مدل ۱۳۸۴
میزان CO مجاز : کمتر از ۰٫۷
میزان HC مجاز : کمتر از ۲۵۰
میزان O2 مجاز : کمتر از ۳

۲۰ سوال پرتکرار (FAQ) درباره تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز

۲۰ سوال پرتکرار (FAQ) درباره تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز

سوال 1: دستگاه چهار گاز دقیقاً چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟
– چهار گاز اصلی خروجی اگزوز: CO, HC, O2, CO2.
سوال 2: آیا این سرویس برای همه خودروها لازم است؟
– برای تمام خودروهای انژکتوری، به خصوص برای قبولی در معاینه فنی، بسیار مفید است.
سوال 3: تفاوت آن با دیاگ زدن چیست؟
– دیاگ خطاهای ECU را می‌خواند، اما دستگاه چهار گاز نتیجه نهایی و کیفیت احتراق را تحلیل می‌کند. این دو مکمل هم هستند.
سوال 4: هر چند وقت یکبار باید تست چهار گاز انجام داد؟
– حداقل سالی یکبار، قبل از مراجعه به معاینه فنی.
سوال 5: آیا بالا بودن HC خطرناک است؟
– بله، به معنای خام‌سوزی و احتمال آسیب به کاتالیزور است.
سوال 6: آیا این کار مصرف سوخت را کاهش می‌دهد؟
– بله، با بهینه کردن احتراق، مصرف سوخت به طور محسوسی کاهش می‌یابد.
سوال 7: هزینه تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز چقدر است؟
– هزینه آن از یک تنظیم موتور کامل معمولی کمی بیشتر است اما با جلوگیری از تعویض قطعات اضافی، در نهایت به‌صرفه‌تر است.
سوال 8: آیا این فرآیند زمان‌بر است؟
– معمولاً کل فرآیند عیب‌یابی و تنظیم بین ۱ تا ۲ ساعت زمان می‌برد.
سوال 9: آیا می‌توان با این دستگاه خرابی سنسور اکسیژن را تشخیص داد؟
– بله، یکی از بهترین ابزارها برای تشخیص قطعی سلامت سنسور اکسیژن است.
سوال 10: آیا گرفتگی کاتالیزور با این دستگاه مشخص می‌شود؟
– بله، الگوهای خاصی در گازهای خروجی می‌تواند نشان‌دهنده گرفتگی کاتالیزور باشد.
سوال 11: آیا برای خودروهای دوگانه‌سوز هم کاربرد دارد؟
– بله، می‌توان عملکرد موتور را در هر دو حالت بنزین و گاز به طور مجزا تحلیل کرد.
سوال 12: CO استاندارد برای معاینه فنی چقدر است؟
– این عدد بسته به مدل خودرو متفاوت است، اما دستگاه ما حدود استاندارد را مشخص می‌کند.
سوال 13: آیا این کار به موتور آسیب می‌زند؟
– خیر، این یک فرآیند کاملاً غیرتهاجمی و فقط تشخیصی است.
سوال 14: آیا بعد از ریمپ ECU باید تست چهار گاز انجام داد؟
– بله، برای اطمینان از صحت و بهینه بودن ریمپ، این کار ضروری است.
سوال 15: آیا تنظیم موتور با دستگاه 4 گاز شتاب خودرو را هم افزایش می‌دهد؟
– بله، با بهینه شدن احتراق، قدرت و شتاب موتور نیز بهبود می‌یابد.
سوال 16: آیا برای خودروهای کاربراتوری هم قابل استفاده است؟
– بله، برای تنظیم دقیق کاربراتور نیز بسیار مفید است. اما متاسفانه ما در مجموعه محمد برتر تنظیم موتور برای خودروی کاربراتوری انجام نمی‌دهیم.
سوال 17: آیا این دستگاه می‌تواند خرابی انژکتور را تشخیص دهد؟
– بله، پاشش بیش از حد یا کم انژکتور، خود را در نتایج گازها نشان می‌دهد.
سوال 18: آیا “تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز” همان شستشوی انژکتور است؟
– خیر، شستشوی انژکتور یکی از راه حل‌هایی است که ممکن است پس از تشخیص با دستگاه، لازم باشد.
سوال 19: آیا این کار برای کاهش آلایندگی هوا مفید است؟
– بله، یکی از اصلی‌ترین اهداف آن، کاهش آلایندگی و حفظ محیط زیست است.
سوال 20: چرا باید تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز را در «محمد برتر» انجام دهم؟
– زیرا ما علاوه بر داشتن دستگاه پیشرفته، تخصص و تجربه کافی برای تحلیل دقیق نتایج و رفع ریشه‌ای مشکل را داریم.
حرف آخر
یک تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز، هوشمندانه‌ترین و علمی‌ترین راه برای تضمین سلامت موتور، کاهش هزینه‌ها و قبولی در معاینه فنی است. این روش، شما را از تعویض‌های غیرضروری و هزینه‌های اضافی نجات داده و به شما اطمینان می‌دهد که موتور خودرویتان در بهینه‌ترین حالت ممکن کار می‌کند.
دیگر با حدس و گمان رانندگی نکنید! از سلامت موتور خود گزارش علمی بگیرید.
ما در «تعمیرگاه تخصصی محمد برتر»، با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های آنالیز گاز و دانش فنی روز، آماده‌ایم تا یک عیب‌یابی دقیق و یک تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز را به صورت کاملاً حرفه‌ای و با ضمانت برای شما انجام دهیم.
تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز یک فرآیند ضروری برای بهینه‌سازی عملکرد خودرو و کاهش آلاینده‌های خروجی است. با استفاده از این دستگاه، تکنسین‌ها و مکانیک‌ها می‌توانند به دقت مشکلات موجود در موتور را شناسایی کرده و تنظیمات لازم را انجام دهند. رعایت نکات مهم در استفاده از دستگاه چهارگاز و انجام فرآیند تنظیم موتور به صورت صحیح، می‌تواند به بهبود عملکرد خودرو و حفظ محیط زیست کمک کند.
برای دریافت خدمات تنظیم موتور با دستگاه 4 گاز در غرب تهران به تعمیرگاه تخصصی محمد برتر مراجعه کنید.
برای دریافت مشاوره رایگان، قبولی تضمینی در معاینه فنی و بازگرداندن سلامت کامل به موتور خودروی خود، همین امروز با ما تماس بگیرید.
📞 شماره تماس: ۰۹۱۰۲۷۰۹۴۰۰
📱 مشاوره سریع در واتس‌اپ: ۰۹۱۰۲۷۰۹۴۰۰
📍 آدرس ما: تهرانسر، بلوار گلها، بین کوچه ۲۳ و ۲۵، پلاک ۱۷۴ و ۱۷۶، تعمیرگاه اتومبیل برترپمپ بنزین سمند
📌 آدرس محمد برتر در گوگل مپ

12 thoughts on “تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز در تهران: راهنمای کامل قبولی در معاینه فنی

  1. اشتراک ها: هزینه تنظیم موتور برای هر ماشین چقدر است؟

  2. اشتراک ها: تعمیرگاه تخصصی محمدبرتر: بهترین تنظیم موتور در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *