به دنبال تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز هستید؟ احتمالا قصد گرفتن معاینه فنی دارید یا در معاینه فنی رد شدهاید که الان اینجا هستید و میخواهید تعمیرگاهی را پیدا کنید که مجهز به دستگاه معاینه فنی (همان دستگاه 4 گاز معروف) است .
برای انجام خدمات تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز با ما تماس بگیرید: 09102709400
تهران، تهرانسر، بلوار گلها، بین کوچه 23 و 25، تعمیرگاه اتومبیل برتر
ویدیو معرفی تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز
اینجا تعمیرگاه تخصصی تنظیم موتور محمد برتر در تهرانسر (غرب تهران) میباشد که با دستگاه 4 گاز آلمانی و تنظیم موتور حرفهای معجزه میکند و شما علاوه بر اینکه خودرو با حال عمومی خوب تحویل میگیرید، معاینه فنی هم صددرصد قبول میشوید.
ویدیو مراحل تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز (سرعت کار 100 برابر شده است)
در اصل دستگاه چهارگاز دستگاه عیب یابی است که گازهای خروجی ماشین را آنالیز میکند، اما تنظیم موتور نیاز به تشخیص و انجام کار توسط یک مکانیک باتجربه را دارد.
معرفی مراکز تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز
مسلما در دو حالت به دنبال مراکز تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز هستید:
اگر معاینه فنی رد شدهاید
خیلی به سلامت ماشین خود اهمیت میدهید
خوششانس هستید که الان در این صفحه هستید، چون تعمیرگاه محمدبرتر یکی از معتبرترین مراکز تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز در تهران میباشد.
معرفی دستگاه چهارگاز برای معاینه فنی:
دستگاه چهارگار یک نوع دستگاه سوخت سنج است. در واقع دو نوع دستگاه سوخت سنج داریم : دستگاه 4 گاز و دستگاه 5 گاز، که به اختصار در مورد آنها و کاراییشان توضیح میدهیم.
دستگاه چهار گاز، دستگاه بررسی کنندهی دودهای خروجی از اگزوز است که برای تنظیم موتور دقیق نیاز به دستگاه چهار گاز است.
در دستگاه چهار گاز همان طور که از نامش پیداست چهار گاز خروجی که در معاینه فنی سنجیده می شود اندازه گیری می شوند.
اگر با دستگاه چهار گاز خودرو تنظیم نشود، تنظیم بصورت حدسی و تقریبی است و امکان دارد خیلی قطعات اشتباها تعویض شود. پس برای انجام تنظیم موتور دقیق نیاز به چهار گاز است.
دستگاه چهارگاز یک ابزار دقیق است که برای اندازهگیری میزان آلایندههای خروجی از موتور خودرو طراحی شده است. این دستگاه قادر است چهار نوع گاز اصلی شامل لاندا، مونوکسیدکربن (CO)، هیدروکربنهای غیرسوزی (HC) و اکسیژن (O2) را اندازهگیری کند. با استفاده از این اطلاعات، تکنسینها میتوانند به تنظیم دقیق موتور بپردازند.
حتما اگر به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده باشید و از بالابودن آلایندگی شما ایراد گرفته شده یعنی مشکل از تنظیم نبودن است که باید برای تنظیم موتور از دستگاه چهار گاز استفاده شود تا میزان خطا را کم کنید.
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، دستگاه چهار گاز دارای یک نازل است که آنرا داخل لوله اگزوز میگزارند تا مقادیر گاز های آلاینده ی co,hc,o2,lambda را سنجید.
این دستگاه به مکانیکهای خبره کمک میکند از اعداد نشان داده شده میزان آلایندههای خروجی را متوجه شوند و با تنظیم موتور اصولی میزان گازهای آلاینده را کاهش دهند.
این پارامترها جز اصلی پارامتر های معاینه فنی هستند. در چهار گاز هرکدام بصورت جدا تجزیه و تحلیل میشوند. اگر هرکدام از این پارامترها حتی یک صدم هم بالاتر باشد در معاینه فنی رد میشوید. پس اگر بخواهیم خودرو را برای معاینه فنی تنظیم کنیم نیاز به تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز داریم.
همانطور که از نام آن پیداست ، این دستگاه چهارگاز خروجی اگزوز را اندازه گیری میکند. در واقع این دستگاه، چهار گاز زیر را اندازه گیری میکند:
HC (هیدروکربن نسوخته)
C (کربن)
CO (مونوکسید کربن)
LUMBDA ( لاندا)
برای خواندن ویژگیهای دستگاه 5 گاز روی لینک قرمز کلیک کنید.
هر کدام از این پارامترها (گازهای خروجی) به دلایل مختلفی میتوانند شما را در آزمون معاینه فنی رد کنند و یا مشکلی در کارکرد موتور به وجود آورند. در تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز دلیل بالا بودن گازها را میتوان سنجید.
تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز
تنظیم موتور یکی از مراحل حیاتی در نگهداری و بهینهسازی عملکرد خودروها است. یکی از ابزارهای مهم در این فرآیند، دستگاه چهارگاز میباشد. این دستگاه به تکنسینها کمک میکند تا میزان آلایندههای خروجی از موتور را اندازهگیری کرده و بر اساس آن تنظیمات لازم را انجام دهند. در این مقاله به بررسی اهمیت تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز، نحوه کارکرد این دستگاه و نکات مهم در استفاده از آن خواهیم پرداخت.
تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز روشی نوین و دقیق در تنظیم موتور است. دستگاه سوخت سنج چهار گاز را که معمولا ما در زمان معاینه فنی با آن آشنا می شویم، ساده ترین راه برای تون آپ ماشین شماست.
بعد از تنظیم موتور توسط تیم متخصص محمد برتر و تست آلایندگی با دستگاه چهار گاز، به قدری تنظیم موتور دقیق انجام میشود که بهراحتی میتوان در آزمون معاینه فنی قبول شد.
بطور کلی تنظیم موتور با دستگاه 4گاز به مجموعه کارهایی میگویند که باعث بهتر کار کردن موتور ماشین میشود. هر قدر موتور تنظیمتر باشد بهتر کار میکند.
تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز جه ایراداتی را نشان میدهد؟
زمانی که پارامترهای خروجی در مانیتور دستگاه به ما نشان داده میشود، بر اساس آن اعداد و آنالیز آنها، نسبت به هر خودرو میتوانیم عیبهایی از جمله: ایرادات سیستم جرقه زنی، سیستم سوخترسانی و حتی سیستم مکانیکی موتور را شناسایی کنیم.
اهمیت تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز
تنظیم موتور به معنای بهینهسازی عملکرد موتور خودرو است. این فرآیند شامل تنظیم نسبت سوخت به هوا، زمانبندی احتراق و دیگر پارامترهای موتور میباشد. عدم تنظیم صحیح موتور میتواند منجر به افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت موتور و افزایش آلایندههای خروجی شود. بنابراین، تنظیم موتور نه تنها به بهبود عملکرد خودرو کمک میکند، بلکه به حفظ محیط زیست نیز کمک مینماید.
نحوه کارکرد دستگاه چهارگاز برای معاینه فنی
دستگاه چهارگاز معمولاً شامل سنسورهایی است که در خروجی اگزوز خودرو نصب میشوند. این سنسورها گازهای خروجی را جمعآوری کرده و به واحد پردازش دستگاه ارسال میکنند. سپس دستگاه با تحلیل دادههای دریافتی، میزان هر یک از گازها را نمایش میدهد. این اطلاعات به تکنسینها کمک میکند تا مشکلات موجود در موتور را شناسایی کرده و تنظیمات لازم را انجام دهند.
نکات مهم در استفاده از دستگاه چهارگاز برای تنظیم موتور
برای دستیابی به نتایج دقیق و قابل اعتماد در تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز، رعایت نکات زیر ضروری است:
کالیبراسیون دستگاه:
قبل از هرگونه اندازهگیری، اطمینان حاصل کنید که دستگاه چهارگاز به درستی کالیبره شده است. کالیبراسیون نادرست میتواند منجر به نتایج غیر دقیق شود.
شرایط موتور:
موتور باید در دمای کاری مناسب قرار داشته باشد. اندازهگیری در شرایط سرد میتواند نتایج نادرستی به همراه داشته باشد.
توجه به نوع سوخت:
نوع سوخت مورد استفاده در خودرو تأثیر زیادی بر روی میزان آلایندهها دارد. بنابراین، در هنگام تنظیم موتور، نوع سوخت را مد نظر قرار دهید. اصولا بعد از تنظیم موتور بهتر است بنزین سوپر بزنید یا از اکتان خارجی استفاده کنید.
بررسی سیستم اگزوز:
قبل از انجام تنظیمات، سیستم اگزوز خودرو باید بررسی شود تا نشتی یا انسداد نداشته باشد. حتی کاتالیزور نیز باید بررسی شود که اگر نیاز به تعویض باشد، حتما این کار را انجام دهید.
نکته مهم در مورد کاتالیزور این است که بههیچوجه خاک آن را تخلیه نکنید یا آنرا نشورید.
فرآیند تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز
فرآیند تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز معمولاً شامل مراحل زیر است:
نصب دستگاه در اگزوز:
دستگاه چهارگاز باید به درستی در خروجی اگزوز نصب شود تا بتواند گازهای خروجی را به طور دقیق اندازهگیری کند.
روشن کردن ماشن:
موتور خودرو را روشن کنید و اجازه دهید تا به دمای کاری برسد.
اندازهگیری گازها:
پس از رسیدن موتور به دمای مناسب، دستگاه چهارگاز شروع به اندازهگیری میزان گازهای خروجی میکند.
تحلیل دادهها:
پس از اندازهگیری، مکانیک خودرو، دادهها را تحلیل کرده و بر اساس اعداد مشکلات موجود در موتور را شناسایی میکنند.
تنظیمات لازم:
بر اساس نتایج به دست آمده، تنظیمات لازم بر روی موتور انجام میشود. این تنظیمات میتواند شامل تغییر نسبت سوخت به هوا، زمانبندی احتراق و دیگر پارامترها باشد.
اندازهگیری مجدد:
پس از انجام تنظیمات، دوباره میزان گازهای خروجی اندازهگیری میشود تا اطمینان حاصل شود که تنظیمات به درستی انجام شده است.
در نهایت، به یاد داشته باشید که نگهداری منظم از خودرو و انجام تنظیمات لازم میتواند عمر مفید موتور را افزایش دهد و هزینههای نگهداری را کاهش دهد. بنابراین، توصیه میشود که هر چند وقت یکبار به تنظیم موتور خودرو خود بپردازید و از دستگاه چهارگاز برای دستیابی به نتایج دقیق استفاده کنید.
پارامترهای معاینه فنی در تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز
همانطور که ابتدای مقاله نیز گفتیم، دستگاه چهارگاز، چهار گاز خروجی از اگزوز را اندازهگیری میکند و هر کدام از این پارامترها بیانگر یک ایراد خاص در خودرو میباشد.
در ادامه به صورت مختصر در مورد این پارامترها صحبت میکنیم:
بررسی گاز CO در دستگاه چهار گاز چگونه است؟
گاز CO یا کربن از مهمترین و اصلیترین گازهای مورد بررسی سوخت سنجها (همان دستگاه 4 گاز) در خودرو میباشد که معمولا خودروها در تست معاینه فنی به علت بالا بودن بیش از حد مجاز CO رد میشوند. برای تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز در تعمیرگاه محمد برتر، نیاز به مقدار لحظهای CO میباشد.
دقت کنید، سلامت سنسور اکسیژن برای کاهش CO بسیار مهم است. با کمک دستگاه چهار گاز و میتوان دلیل بالا بودن گاز CO خودرو را متوجه شد و عیب خودرو را برطرف کرد.
بررسی گاز HC در دستگاه چهار گاز چگونه است؟
گاز hc یا همان هیدروکربن ها در آلایندگی و تنظیم موتور نقش مهمی دارند. برای کاهش هیدروکربن ها باید احتراق به صورت کامل انجام شود. گاز هیدروکربن با نصب کاتالیزور کاهش پیدا نمیکند. هیدروکربن برای خودروهای انژکتور باید کمتر از 250 واحد و برای خودروهای کاربراتور باید کمتر از 400 واحد باشد.
مثلا بالا بودن hc، در یک پراید انژکتوری میتواند بهخاطر کثیف بودن مپ سنسور باشد. ولی دلیل ندارد تعویض همان قطعه بر روی پراید هم مدل همان پراید تاثیر گذار باشد.
بررسی گاز O2 در دستگاه چهار گاز چگونه است؟
همانطور که میدانیم اکسیژن یا O2 آلاینده نیست، پس چرا مقدار آن در تست معاینه فنی همه است؟ چون گاز O2 یا همان اکسیژن در تنظیم کار کردن موتور تاثیر بسزایی دارد.
بررسی گاز لاندا در دستگاه چهارگاز چگونه است؟
لامبدا Lambda یا به تلفظ دیگر لاندا در قسمت پارامتر های تنظیم موتور قرار دارد.
جالب است بدانید گازی به اسم لاندا وجود ندارد. اما یک سوال پیش میاید که پارامتر لاندا در تنظیم موتور معاینه فنی چیست؟
باید بگویم که گاز های co و hc دارای حد مجاز هایی هستند که با تغییر آنها مقدا آلایندگی تغییر میکند.
در اصل نسبت مجاز گاز های آلاینده را لاندا می نامند و نسبت هوای مصرفی را به ما نشان میدهد. این عداد توسط سامانه ی سیمفا در تمامی نقاط کشور یکی میباشد.
معیوب بودن قطعات مختلفی در بالا و پایین بودن ضریب لاندا تاثیر گذار است.
مثلا خرابی سنسور اکسیژن یکی از موارد تاثیر گذار در این ضریب است. نکته ی جالب اینجاست که نام دیگر سنسور اکسیژن لامبدا سنسور است. این نام نشان دهنده ی میزان اهمیت این سنسور در ضریب لاندا است.
یکی دیگر از عیوب مربوط به lambda ، اگزوز است. سلامت اگزوز بر روی تنظیم آلایندگی و کنترل الایندگی تاثیر میذارد.
اگزوز وظیفه ی خروجی دود های آلاینده ی حاصل از احتراق را دارد. سنسور اکسیژن هم بر روی اگزوز بسته شده و دود های خروجی را آنالیز میکند.
وقتی عدد لاندا بر روی دستگاه های معاینه فنی روی عدد 1.05 باشد، معاینه فنی صادر میشود. اما اگر عدد لاندا کمتر و یا بیشتر از 1.05 باشد در معاینه فنی رد میشوید.
اما بعضی موارد هم هستند که علاوه بر لاندا بر روی co و هم hc تاثیر گذار هستند.
در آخر این بحث باید بگویم: با دستگاه چهار گاز مقدار نوسان گاز ها را بسنجید. اگر نوسان بیش از حد نرمال بود، سنسور اکسیژن قابلیت تحلیل گاز های خروجی را ندارد و اگر co و hc بصورت اتفاقی در معاینه پایین باشد هم دائمی نیست.
پارامترهای معاینه فنی تنظیم خودروهای سواری به سه دسته تقسیم میشود:
پارامترهای معاینه فنی خودروهای کاربراتور، پارامترهای معاینه فنی خودروهای خودروهای انژکتور زیر مدل ۱۳۸۴ و پارامترهای معاینه فنی خودروهای مدل بالای ۱۳۸۴
میزان مجاز گازهای اصلی در هریک از دستهبندیهای خودروهای سواری نیز به شرح زیر است:
میزان CO مجاز : کمتر از ۴
میزان HC مجاز : کمتر از ۴۰۰
میزان O2 مجاز : کمتر از ۳
خودروهای انژکتور مدل پایین تر از ۱۳۸۴
میزان CO مجاز : کمتر از ۲
میزان HC مجاز : کمتر از ۲۵۰
میزان O2 مجاز : کمتر از ۳
میزان انژکتور بالاتر از مدل ۱۳۸۴
میزان CO مجاز : کمتر از ۰٫۷
میزان HC مجاز : کمتر از ۲۵۰
میزان O2 مجاز : کمتر از ۳
حرف آخر
تنظیم موتور با دستگاه چهارگاز یک فرآیند ضروری برای بهینهسازی عملکرد خودرو و کاهش آلایندههای خروجی است. با استفاده از این دستگاه، تکنسینها و مکانیکها میتوانند به دقت مشکلات موجود در موتور را شناسایی کرده و تنظیمات لازم را انجام دهند. رعایت نکات مهم در استفاده از دستگاه چهارگاز و انجام فرآیند تنظیم موتور به صورت صحیح، میتواند به بهبود عملکرد خودرو و حفظ محیط زیست کمک کند.
Pingback: هزینه تنظیم موتور برای هر ماشین چقدر است؟
Pingback: تعمیرگاه تخصصی محمدبرتر: بهترین تنظیم موتور در تهران
سلام هزینه دیاگ خودرو تندر۹۰ پارس خودرو با دستگاه چهار گاز چقدره
سلام و احترام 300 هزار تومان
09102709400