مقاله جامع درباره علل لرزش خودرو در حالت‌های مختلف+رفع مشکل

دلایل لرزش خودرو

همه خودروها به‌طور طبیعی کمی لرزش دارند و این به‌دلیل چرخش مداوم میل گاردان، چرخ‌دنده‌های گیربکس و سایر بخش‌های متحرک موتور است.

اما اگر این لرزش خودرو شدید باشند، نباید آنها را نادیده گرفت و می‌بایست خیلی سریع به دنبال دلایل لرزش خودرو بگردیم. شاید جالب براش معادل لرزش ماشین در زبان انگلیسی “Car Vibration” می‌گویند.

دلایل لرزش خودرو در اول صبح

گاهی اوقات نشانه‌های کوچک و به‌ظاهر بی‌اهمیت، باعث گرفتاری‌ها و هزینه‌های جدی در آینده نزدیک می‌شوند. مثل همین لرزیدن ماشن.  شاید خیلی از رانندگان با بی‌توجهی از کنار دلایل لرزیدن ماشین بگذرند. اما خیلی طول نخواهد کشید که به خاطر این بی‌توجهی، مجبور به‌صرف هزینه‌های سنگین می‌شوند. ما در تعمیرگاه تخصصی اتومبیل محمد برتر، روزانه شاهد این‌گونه خرابی‌ها هستیم و به‌خاطر اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در قالب این نوشته تمام دلایل لرزیدن خودرو در شرایط مختلف را بررسی کرده و راه‌حل‌های رفع آن را نیز بیان کنیم. این نکات بسیار مهم را از دست ندهید.

دلایل لرزش خودرو

هنگام لرزش خودرو، کدام قسمت‌ها باید بررسی شود؟

شایع‌ترین دلایل لرزش خودرو، وجود مشکل در لاستیک‌ها، ترمز، کلاچ، فرمان، سیستم تعلیق، محورها و در نهایت موتور است. بیایید بررسی کنیم، هر یک از آنها چه مشکلی ممکن است داشته باشند که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند.

هر نوع لرزش، نشانه‌ای است که به شما برای یافتن علت اصلی آن راهنمایی می‌کند.

ابتدا باید تشخیص دهید که لرزش از کجاست و دقیقا چه زمانی شروع می‌شود.  برای مثال:

  • آیا لرزش‌ها فقط موقع شروع به حرکت یا شتاب‌گرفتن اتفاق می‌افتد یا وقتی ترمز می‌گیرید؟
  • آیا لرزش خودرو را در سرعت زیاد احساس می‌کنید؟
  • وقتی شتاب می‌گیرید و سرعت‌تان را افزایش می‌دهید، لرزش هم بیشتر می‌شود؟

پس از تشخیص درست باید برای رفع آن هزینه کنید.

بررسی 13 مورد از دلایل لرزش خودرو در حالت‌های مختلف

اگر ماشین شما دچار لرزش شده باشد حتما رو مخ بودن آن را تجربه کردید. علاوه بر این موضوع ادامه دار بودن این لرزش‌ها در اتومبیل شما به دیگر قطعات خودرو نیز آسیب می‌زند.

ماشین ممکن است در حالت‌های مختلف لرزش داشته باشد، پس در حالت به صورت جداگانه آن‌ها را بررسی کرده و نحوه رفع عیب و ایراد آن را هم بیان می‌کنیم، تا با آسودگی و خیال راحت از رانندگی لذت ببرید.

دلایل لرزش خودرو در حالت‌های مختلف

ابتدا به صورت تتیروار دلایل لرزش در ماشین را بیان می‌کنیم، بعد به صورت کامل هر کدام را تشریح خواهیم کرد.

  1. علت لرزش ماشین هنگام حرکت
  2. علت لرزیدن خودرو در سرعت بالا
  3. علت لرزش ماشین در حالت ایستاده
  4. علت لرزیدن ماشین بعد از استارت
  5. علت لرزش ماشین هنگام ترمز گرفتن چیست؟
  6. علت لرزش خودرو هنگام نیم کلاچ
  7. علت لرزش ماشین اتومات هنگام شروع حرکت چیست ؟
  8. علت لرزش خودرو در سرعت خاص
  9. علت لرزش خودرو در سر بالایی
  10. علت لرزش خودرو در دنده های مختلف
  11. بررسی علت لرزش موتور خودرو
  12. علت لرزش موتور بعد از تعویض تسمه تایم
  13. علت لرزش موتور در دور موتور خاص

هر یک از این موارد علتهایی دارد که به صورت جداگانه هرکدام را بررسی می‌کنیم.

حالت 1: علل لرزش ماشین هنگام شروع به حرکت

علت لرزش ماشین هنگام حرکت اولیه یا هنگام شروع به حرکت دلایل مختلفی دارد، که اصلی ترین دلایل آن عبارتند از :

 تمام شدن صفحه کلاچ یا خرابی آن

اگر صفحه کلاچ خودرو شما در حال تمام شدن باشد، یکی از علائم آن لرزش ماشین هنگام شروع به حرکت است. صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی است و معمولاً عمر آن چیزی در حدود ۶۰  تا 80 هزار کیلومتر است ( البته که این عمر مفید نسبت به نحوه رانندگی و مسیرهای تردد شما متفاوت است ). جالب است بگویم به تازگی ماشین‌هایی با کارکرد 25 تا 30 هزار کلیومتر به تعمیرگاه ما مراجعه می‌کنند که بعد از بررسی متوچه می‌شویم صفحه کلاچ آنها تمام شده و این به‌خاطر استفاده از قطعات بی‌کیفیت روی خودروهای صفر کیلومتر است.
پس به‌طور کلی اگر دچار لرزش خودرو هنگام حرکت اولیه شدید، اولین چیزی که باید بررسی کنید صفحه کلاچ است.

فرسودگی فنرهای خورشیدی

در این حالت نیز ردپای کلاچ در میان است. فنرهای خورشیدی یا فنرهای سه شاخه وظیفهٔ انتقال نیرو به دیسک را بر عهده دارند. وقتی که کلاچ های متعدد گرفته می‌شود کارایی خود را از دست می‌دهند که می‌تواند یکی از علل لرزش ماشین در هنگام شروع حرکت باشد.
همچنین این مشکل می‌تواند باعث سخت عوض شدن دنده نیز شود که وقتی دنده را عوض می کنید، لرزش را نیز احساس خواهید کرد.

خراب بودن فلایویل

فلایویل (Flywheel) یا چرخ طیار، یک دیسک سنگین است که به میل لنگ متصل شده و به طور معمول از جنس فولاد یا فولاد آلیاژی است، البته یکی از اجزای مهم در سیستم‌های موتورهای خودرو است. این قطعه در موتورهای احتراق داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش اساسی در انتقال انرژی و تعادل دورانی در موتور دارد.
 این دیسک وظیفه دارد تا چرخش میل لنگ را پایدار و یکنواخت نگه دارد. اگر دور موتور پائین باشد، در زمان‌های بین دو احتراق، گشتاور به شکل اینرسی حرکتی، در فلایویل ذخیره می‌شود و این ذخیره گشتاور در فلایویل موجب می‌شود تا لرزش موتور کمتر شود و دور موتور پایدار گردد. همچنین در دورهای بالا و در زمان‌هایی که موتور به توان بیشتری نیاز دارد، انرژی ذخیره‌شده در فلایویل، رها شده و به موتور کمک می‌کند تا از نقصان توان جلوگیری و کارایی موتور را افزایش دهد.
وظیفهٔ فلاویل این است که نیروی موتور را از طریق کلاچ به جعبه دنده منتقل کند که اگر عملکرد این قطعه دچار مشکل شود می‌تواند از علت‌های لرزش ماشین هنگام حرکت باشد.
در صورت مواجه شدن با لرزش خودرو هنگام حرکت اولیه و جهت رفع این مشکل حتما به تعمیرگاه اتومبیل معتبر مراجعه کنید تا مشکل لرزش ماشین هنگام شروع حرکت را بررسی کند و آن را رفع کرده و برای همیشه از بین ببرند.

حالت 2: بررسی علل لرزش خودرو در سرعت بالا

علل لرزش خودرو در سرعت بالا که علاوه بر از بین بردن آرامش راننده و سرنشینان می‌شود، باعث رعب و وحشت در دل آنها نیز می‌گردد. چند دلیل عمده لرزش ماشین در سرعت بالا ممکن است به علت‌های زیر باشد:

خرابی دسته موتور

دسته موتور از مواد لاستیکی سخت ساخته شده اند که به آن اجازه می دهد این ارتعاشات را جذب کند. وظیفه اصلی دسته موتور، اتصال موتور خودرو به بلوک خودرو است و هدف ثانویه کاهش لرزش موتور است تا سرنشینان خودرو در حین حرکت، لرزش مداوم موتور را احساس نکنند بنابراین آسیب این قطعه علت لرزش ماشین در سرعت بالا میباشد.
هنگامی که دسته موتور خراب شود، نه تنها لرزش بیش از حد را در خودرو احساس خواهید کرد، بلکه سایر قسمت‌های موتور نیز ناهماهنگ شده و در نهایت بقیه دسته موتورها نیز شکسته می‌شوند.
علل لرزش خودرو در سرعت بالا
لازم به ذکر است، تعداد دسته موتور در ماشین‌ها متفاوت استو برخی 2، بعضی 3 و تعدادی از خودروها نیز 4 دسته موتور دارند که نامگذاری آنها نیز در هر خودرو متفاوت است.

آسیب دیدن مفصل CV

از جمله علت های لرزش ماشین در سرعت بالا آسیب دیدن مفصل های CV است که در انتهای هر محور قرار دارند و شامل یک مفصل خارجی و داخلی می شوند. هنگامی که مفصل CV داخلی آسیب دیده یا شروع به از کار افتادن می کند، متوجه لرزش خودرو خواهید شد. همانطور که که این خرابی بدتر می شود، ارتعاشات جزیی تبدیل به لرزش های شدید تر می شوند.
تنها راه حل برای از بین بردن خرابی مفصل CV، تعویض مفصل و یا کل محور CV است.

بالانس نبودن لاستیک ها

اگر اخیراً لاستیک های جدیدی خریداری کرده اید و در حین رانندگی متوجه لرزش خودروی خود شده اید، ممکن است دلیل لرزش ماشین شما از عدم تعادل لاستیک ها باشد. در سرعت های بالاتر که چرخ سریعتر می چرخد، لرزش محسوس تر خواهد بود و فرمان و اتاق ماشین شما می لرزد.

شل شدن مهره‌های چرخ

یک مشکل ساده که می تواند فاجعه بار شود، شُل بودن مهره های چرخ است. اگر مهره های چرخ به درستی روی توپی چرخیده نشوند و برخی از آنها به مرور زمان شل شده باشند، چرخ کمی تکان می خورد و باعث لرزش خودرو میشود به خصوص در سرعت های بالا.
برای اطمینان از شل نبودن مهره های چرخ که علت لرزش ماشین در سرعت بالا است، با استفاده از آچار چرخ که درون جعبه ابزار خودرو موجود است این مهره ها سفت کنید تا از خطرات بیشتر و لرزش خودرو در سرعت بالا جلوگیری کنید.

خم شدن میل گاردان ( محرک )

اگر خودرو شما دارای میل گاردان چرخ عقب است، نیروی موتور به محور عقب و چرخ های متصل از طریق میل گاردان یا شفت پروانه منتقل می شود. بنابراین اگر میل گاردان اندکی آسیب دیده باشد ( اغلب به دلیل تصادف ) علت لرزش خودرو در سرعت بالا میباشد و باعث می شود خودرو در هنگام شتاب گیری با سرعت کم تکان بخورد و با سرعت بالاتر بدتر شود.
از آنجایی که تعمیر میل گردان امکان پذیر نیست، تعویض آن بهترین گزینه است.

محور خم شده

محور خم شده یکی از دلیل های لرزش ماشین در سرعت بالا است. اگر کف ماشین به سنگ بزرگی گیر کرده باشد یا تصادفی کرده باشید و حوادثی از این قبیل، باعث خم شدن یک محور به طور جدی می شود. در این مواقع متوجه ارتعاشاتی می شوید که از خودرو می آید که با شتاب گرفتن بدتر می شود.
مشابه میل گاردان، شما باید فوراً یک محور خم شده یا آسیب دیده را تعویض کنید، در غیر این صورت خطر آسیب های بیشتر وجود دارد.

شمع های کثیف یا فرسوده

شمع های کثیف یا آلوده می توانند باعث از کار افتادن موتور شوند، و علت لرزش اتاق خودرو در سرعت بالا باشند. در حالی که این مشکل معمولاً برای اولین بار هنگام توقف ( درجا ) لرزش را ایجاد می کند، همچنین میتواند باعث شود که هنگام رانندگی و در سرعت بالا لرزش را احساس کنید.

حالت 3: علت لرزش ماشین در حالت ایستاده

یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از مالکان خودرو از آن شکایت دارند، لرزش ماشین در حالت ایستاده یا درجا است. با وجود اینکه برخی این لرزش را عادی تلقی می‌کنند، نباید از کنار آن ساده بگذرید.
موتور خودرو در حالت ایستاده، حدود 10 دور یا بیشتر در ثانیه حرکت دارد و این مقدار لرزشی در ماشین ایجاد نمی‌کند مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد و اینجا باید پی ببرید که چیزی درست نیست.
اگر در حالت ایستاده و درجا لرزشی حس کردید، باید این سوال را بپرسید: چرا خودروی من در هنگام درجا و بدون حرکت می لرزد؟
موتورهایی که به خوبی کار می‌کنند نشان می دهد که سوخت و هوای ارائه شده به موتور در شرایط بهینه با هم مخلوط می شوند. علاوه بر این، یک موتور با عملکرد خوب قادر به تولید نیروی مورد نیاز برای عملکرد سیستم های حیاتی مانند سیستم خنک کننده، فرمان برقی، تهویه مطبوع و سیستم الکتریکی است.
علت لرزش ماشین در حالت ایستاده و درجا می‌تواند متفاوت باشد و اگر ادامه‌دار باشد، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به ماشین وارد کند، با ما همراه باشید تا این علت‌ها را بررسی کنیم:

۱- مشکلات سیستم سوخت رسانی

قلب تپنده هر خودرویی، سیستم سوخت رسانی آن است. هرگونه کمبود سوخت، گرفتگی انژکتورها، فرسودگی فیلتر بنزین یا پمپ سوخت می‌تواند مخلوط سوخت و هوا را به هم ریزد. و در نتیجه منجر به احتراق‌های ناقص یا ناهموار شود. این احتراق‌های ناقص خود را به صورت لرزش و تکان‌هایی در موتور و اتاق خودرو نشان می‌دهند.
علائم لرزش ماشین در حالت درجا در اثر خرابی سیستم سوخت‌رسانی:
لرزش در موتور و اتاق خودرو در حالت درجا
روشن شدن چراغ چک موتور
کاهش قدرت موتور
افزایش مصرف سوخت
راه‌های تشخیص و برطرف کردن آن:
بررسی میزان سوخت در مخزن و پر کردن آن در صورت نیاز
چک کردن فیلتر بنزین و تعویض فیلترهای معیوب
بررسی انژکتورها جهت تمیزکاری یا تعویض نمونه‌های خراب
بازبینی پمپ سوخت از نظر نیاز به تعویض و …
مشکلات سیستم سوخت رسانی و لرزش خودرو

۲- سیستم جرقه زنی معیوب

موتور خودرو برای ایجاد احتراق مناسب، نیاز به جرقه‌ای به موقع و قدرتمند دارد. بدیهی است شمع‌های فرسوده، سیم‌های شمع خراب یا کویل معیوب می‌توانند منجر به ضعیف شدن جرقه یا جرقه‌زنی در زمان نامناسب شوند. این امر به نوبه خود باعث احتراق‌های ناقص و در نتیجه لرزش ماشین در حالت درجا می‌شود.
علائم سیستم جرقه‌زنی معیوب:
لرزش در موتور و اتاق خودرو در حالت درجا
روشن شدن چراغ چک موتور
کاهش قدرت موتور
افزایش مصرف سوخت

راه‌های تشخیص و رفع ایراد:

بررسی شمع‌ها و تعویض نمونه‌های خراب
چک سیم‌های شمع و جایگزینی سیم‌های آسیب دیده
بررسی کویل جرقه‌زنی و تعویض آن در صورت نیاز
سیستم جرقه زنی معیوب و لرزش خودرو

۳- تراکم ضعیف سیلندرها

فشار مناسب درون سیلندرها برای احتراق کامل سوخت و هوا در موتور خودرو ضروری است. هرگونه نشتی از رینگ‌های پیستون، واشر سرسیلندر یا سوپاپ‌ها می‌تواند منجر به کاهش تراکم لازم شود. نتیجه این کاهش تراکم، احتراق‌های ناقص و لرزش ماشین در حالت درجا است.
علائم تراکم ضعیف در سیلندرها:
لرزش در موتور و اتاق خودرو در حالت درجا
روشن شدن چراغ چک موتور
کاهش قدرت موتور
افزایش مصرف سوخت
راه‌های تشخیص و رفع ایراد:
تست فشار سیلندر برای چک میزان تراکم سیلندرها
بررسی رینگ‌های پیستون و تعویض قطعات معیوب
بازبینی واشر سرسیلندر جهت بررسی نیاز به تعویض و …
بررسی سوپاپ‌ها و تعمیر یا تعویض مدل‌های خراب
تراکم ضعیف سیلندرها و لرزش ماشین

۴- مشکلات در سیستم تعلیق و بالانس

لرزش ناشی از مشکلات تعلیق، معمولاً در سرعت‌های بالاتر آشکار می‌شود. اما در حالت درجا نیز می‌تواند تأثیراتی داشته باشد.  ایراداتی مانند فرسودگی بوش‌های طبق، خرابی کمک‌فنرها یا بالانس نادرست چرخ‌ها می‌توانند منجر به لرزش ماشین در حالت درجا شوند.
علائم خرابی سیستم تعلیق و بالانس:
لرزش در فرمان
لرزش در بدنه خودرو
سفت شدن فرمان
صدای تق تق از زیر خودرو
راه‌های تشخیص و برطرف کردن ایراد:
بررسی بوش‌های طبق و تعویض آن‌ها در صورت نیاز
بررسی کمک‌فنرها جهت تعویض قطعات خراب
چک کردن بالانس چرخ‌ها و بالانس کردن در صورت نیاز
لرزش ماشین در اثر مشکلات در سیستم تعلیق و بالانس

۵- مشکلات کلاچ در خودروهای دنده ای

در خودروهای دنده‌ای، فرسودگی صفحه کلاچ، رها نشدن کامل کلاچ یا خرابی بلبرینگ کلاچ می‌تواند منجر به لرزش ماشین در حالت درجا شود. این لرزش به دلیل انتقال ناقص نیرو از موتور به گیربکس رخ می‌دهد.

6- سیستم هیدرولیک

اگر هوا وارد سیستم هیدرولیک خودرو شود، شاهد لرزیدن ماشین در حالت درجا خواهید بود. وجود هوا به مقدار زیاد در مدار هیدرولیک باعث ایجاد پدیده کاویتاسیون می‌شود که با لرزش نسبتا شدیدی هم همراه است. برای حل این مشکل باید عملیات هواگیری سیستم هیدرولیک ماشین انجام بگیرد.
علائم ایراد در کلاچ خودروهای دنده‌ای:
لرزش در فرمان ماشین
لرزش در بدنه خودرو
شنیدن صدای تق تق از زیر ماشین
راه‌های تشخیص و رفع مشکلات کلاچ:
بررسی صفحه کلاچ و تعویض آن در صورت نیاز
بررسی و تعویض بلبرینگ کلاچ خراب
لرزش ماشین در اثر مشکلات کلاچ

دیگر نکات مهم برای رفع لرزش ماشین در حالت درجا

گاهی ممکن است پس از شناسایی علت لرزش ماشین در حالت درجا و تلاش برای برطرف کردن آن، همچنان موفق نباشید. در این شرایط احتمال وجود مشکل در جای دیگری هم هست که برخی از شایع‌ترین این دلایل را در ادامه بیان می‌کنیم:
بررسی سیستم فرمان و تعمیر یا تعویض قطعات معیوب در این بخش
چک کردن سیستم ترمز و تعمیر یا تعویض بخش‌های آسیب دیده
بررسی سیستم تعادل خودرو برای یافتن قطعات معیوب و تعویض آن‌ها

حالت 4: علت لرزیدن ماشین بعد از استارت

بیشترین علت لرزش موتور بعد از استارت زدن، بر اثر سیستم سوخت‌رسانی است که دلیلی مشترکی برای لرزش موتور در حالت ایستاده و لرزش موتور در دور موتور خاص است. از دیگر دلایل لرزش موتور در این حالت می‌توان به دلایل زیر اشاره کرد:

شاسی

خودرو از سه بخش مهم پیشرانه، بدنه و شاسی تشکیل شده است. شاسی با ستون‌های فولادی مانند یک چارچوب در کنار دیگر اجزا قرار می‌گیرد که در حالت عادی قابل مشاهده نمی‌باشد؛ اجزایی مانند فنربندی، موتور، سیستم انتقال قدرت و فرمان روی شاسی قرار می‌گیرند.

هرگونه آسیب در شاسی خودرو که ممکن بر اثر تصادفات یا ضربه‌های شدید ایجاد شده باشد می‌تواند منجر به لرزش موتور در هنگام استارت زدن شود.

قطعات داخلی پیشرانه

موتور ماشین از اختراعات پرکاربرد بشر است؛ پیشرانه دارای پیچیدگی زیادی می‌باشد که دارای انواع مختلفی می‌باشد امّا قطعات اصلی بکار گرفته شده در آن مشابه و یک کارایی دارند. قطعاتی که در موتور وجود دارد با عملکرد صحیح و مناسب منجر به بازدهی مناسب موتور می‌شود؛ کوچکترین مشکل در هر کدام از قطعات اصلی موتور می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به دیگر قطعات شود.

لرزش غیر معمولی موتور زمانی که استارت زده است بی شک خرابی یک قطعه موتوری را در بر دارد. البته لق شدگی، تنظیم نبودن، خم شدگی، دفرمه شدن و یا ساییدگی نیز می‌تواند لرزش و افزایش صدای موتور را در پی داشته باشد.

حالت 5: علت لرزش ماشین هنگام ترمز گرفتن چیست؟

لرزش خودرو را زمانی تجربه می‌ کنیم که پدال ترمز را فشار می‌ دهیم. به صورتی که هنگام فشار دادن آن متوجه می‌ شوید که پدال زیر پای شما دچار ارتعاش شده است. دلیل لرزش خودرو می‌ تواند ناشی از این باشد که در یک روتور ترمز با دیسک‌ های چرخشی، لنت‌ ها به آهستگی به کالیپر ترمز فشار وارد می‌ کنند.

زمانی که ضخامت لنت‌ های ترمز به مرور زمان کاهش می‌ یابد و یا حتی اصطلاحا دچار پیچ و تاب می‌ شود، عملکرد دیسک ترمز کاهش می‌ یابد و در نتیجه آن شما شاهد لرزش پدال هنگام ترمز گرفتن خواهید بود. انحراف در لنت‌ های ترمز می‌تواند باعث شود تا بخش‌ های نازک و ضخیم به صورت ناهموار در سطح آن به وجود آید، به صورتی که تاثیر خود را در هنگام ترمز در خودروی شما می‌ گذارند.

خرابی قطعات به کار رفته در سیستم ترمز خودرو، می تواند بر عملکرد صحیح خودروهای شما تاثیر منفی بگذارد. برای مثال در شرایطی که دیسک های ترمز خودرو دارای انحرافاتی باشد و قسمتی از سطح آن ها ساییدگی هایی داشته باشد، ممکن است لرزش هایی در فرمان خودرو احساس کنید. اغلب مشکلات به وجود آمده در دیسک های ترمز خودرو به وسیله دستگاه دیسک تراش قابل تعمیر می باشد.

اگر قصد خریداری این نوع دستگاه ها را برای تعمیرگاه های خود دارید، می توانید با خیال آسوده به ماشین سازی دیسکا مراجعه کرده و بهترین مدل های دستگاه دیسک تراش رومیزی و درجا را از این مجموعه سفارش دهید. در ادامه درباره علت لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن و نحوه رفع آن بیشتر توضیح می دهیم.

لرزش پدال ترمز و یا چیزی که می‌ تواند به عنوان تکان خوردن تلقی شود، تپش نامیده می‌ شود. زمانی که اقدام به ترمز گرفتن می‌ کنید، پدال‌ های ترمز توسط کالیپر در برابر فشارهایی که از طریق فرمان وارد می‌ شود، فشرده خواهند شد. در این میان رطوبت، گرد و خاک نیز می‌تواند باعث ایجاد لرزش جزئی در وسیله نقلیه شما شود.

بهتر است به یاد داشته باشید که ضخامت روتور تنها زمانی که به چند هزارم اینچ می‌رسد، راننده ارتعاش را از سمت پدال ترمز احساس خواهد کرد. در موارد جدی‌ تر در روتورهای پیچیده، ممکن است کل وسیله نقلیه در هنگام ترمز گرفتن دچار لرزش شود.

به همین جهت لازم است که در دوره‌های مشخص عیب‎‌یابی مشکلات سیستم ترمز به درستی انجام گیرد. یکی از عمده‌ ترین دلایل انحراف روتور ترمز این است که هنگام اعمال فشار بر پدال ترمز، مواد اصطکاکی در برابر روتورها فشار وارد می‌ کنند.

در این میان کالیپر ترمز هنگام چرخش چرخ‌ ها، باعث ایجاد اصطکاک می‌شود، اگر لنت‌ های خودرو بیش از حد نازک شده باشند، روتور ترمز و پدال می‌ تواند آسیب ببیند.

روتورهای ماشینکاری شده نیاز به لایه‌ های فلزی دارند. چنانچه ضخامت روتور بیش از حد کاهش یافته باشد، لازم است که از دیسک ترمزهای جدید برای جایگزینی آن‌ها استفاده کرد تا لرزش ترمز متوقف شود.
بهترین زمان برای تعویض دیسک‌های ترمز باید توسط تکنسین حرفه‌‌ ای تشخیص داده شود. به جای استفاده از ترمزهای دیسکی با روتورهای جلو و عقب، برخی از چرخ‌های عقب وسیله نقلیه همچنان شامل ترمزهای درام می‌ باشند. اساسا ترمزهای درام به سمت جلو حرکت می‌ کنند تا سرعت چرخ را در زمان مورد نظر کاهش دهند.به یاد داشته باشید که ترمز درام ناهموار می‌ تواند منجر به ایجاد ارتعاش شود. این ارتعاشات و یا تکان‌ ها در وسیله نقلیه ممکن است که با ماشینکاری سطح دیسک ترمز حل شود.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، تعدادی از مشکلات به صورت عمده وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد لرزش خودرو شود. این مشکلات به صورت بالقوه جدی می‌باشند و عدم توجه به آن‌ها می‌تواند باعث نابودی وسیله نقلیه شما شود.

1. مشکلات پد ترمز

در صورتی که لنت‌های ترمز بیش از حد به روغن، خاک و یا سایر مواد آلاینده آغشته شده باشند، می‌توانند باعث ایجاد لرزش خودرو شوند. در صورتی که پدها دچار پیچیدگی و یا آسیب شده باشند و یا ضخامت آن‌ها بیش از حد کاهش یافته باشد، احتمالا علاوه بر لرزش شاهد سر و صدای ناهنجاری از سمت دیسک ترمز خواهید بود. تنظیم سیستم ترمز اهمیت زیادی دارد و برای تعمیر و حذف مشکلات مرتبط به لرزش خودرو تنها کافی است که لنت‌ها و یا پدال ترمز را جایگزین کنید.

2. مسائل مربوط به دیسک ترمز

با گذشت زمان ممکن است که ضخامت سطح روتور به مرور کاهش یابد و ناهموار شود. این ناهمواری در سطح دیسک ترمز می‌تواند به طور غیرمستقیم در عملکرد لنت‌ ها نیز موثر باشد.

به صورتی که منجر به ایجاد لرزش در پدال ترمز شود. این لرزش را زمانی که در بزرگراه در حال رانندگی می‌ باشید و برای ترمز گرفتن اقدام می‌ کنید، به آسانی احساس می‌ کنید. برای از بین بردن این مشکل لازم است که به تعمیر و یا تعویض روتور ترمز بپردازید. حتی اگر یکی از آن‌ ها دچار مشکل شده باشد، می‌ تواند باعث ایجاد بی نظمی و کاهش بهره‌وری کل سیستم شود.

اگر شما در زمان لازم برای جایگزین کردن آن‌ها اقدام نکنید، شرایط سختی را هنگام رانندگی تجربه خواهید کرد. احیا و تجدید روتور ترمز بسته به نوع و مدل خودروی شما، هزینه‌ های متفاوتی در بر خواهد داشت. به یاد داشته باشید که دیسک ترمز عملکردی نیاز به هزینه بیشتری خواهد داشت.
اما جای نگرانی ندارد، چرا که با استفاده از انواع دستگاه‌ها، دستگاه دیسک تراش، دستگاه کاسه چرخ تراش و غیره مشکلات مربوط به دیسک ترمز در کوتاه‌ترین زمان حل می‌شود.

3. مسائل مربوط به هماهنگی

اگر وسیله نقلیه شما از هماهنگی لازم میان اجزا برخوردار نباشد، هنگامی که برای ترمز گرفتن اقدام می‌ کنید، احتمالا شاهد لرزش خودرو خواهید شد.
ناهماهنگی می‌ تواند مشکلات دیگری از جمله سایش تایر و آسیب به اجزای تعلیق را ایجاد کند.

یکی از راه‌ های تست برای حل مسائل مربوط به هماهنگی این است که زمانی که هیچ ترافیکی در بزرگراه وجود ندارد، با ماشین خود تا سرعت 50 تا 60 مایل بر ثانیه حرکت کنید. در این زمان برای لحظه‌ ای کوتاه فرمان را رها کنید، چنانچه مشاهده کردید که خودروی شما در این حالت تمایل دارد به سمت راست و یا چپ حرکت کند، نیاز به تعمیر خواهد داشت.

در این مرحله احتمالا مشکل لرزش ناشی از عدم تراز چرخ‌ ها می‌باشد، به همین دلیل به کمک بازرسی و ترازبندی می‌ توانید از بالانس میان چرخ‌ ها اطمینان حاصل نمایید.

4. ساییدگی قطعات

مفاصل میان قطعات، یاتاقان‌ ها، چرخ‌ ها و سایر بخش‌ های سیستم تعلیق ممکن است در طول زمان دچار ساییدگی و کاهش ضخامت شوند. بروز مشکل در هر یک از این قطعات می‌ تواند به سادگی باعث ایجاد مشکلات بعدی در دیسک ترمز خودرو شود. اگر لرزش زمانی اتفاق می‌افتد که برای ترمز گرفتن اقدام می‌کنید، به احتمال بسیار زیاد مشکل ناشی از لنت‌ها و یا روتور ترمز خواهد بود. با انجام بررسی‌ های لازم برای تشخیص علت ارتعاشات در اتومبیل می‌ توانید باعث کاهش لرزش خودرو شوید.

حالت 6: علت لرزش خودرو هنگام نیم کلاچ

حتما اولین مظنون در هنگام لرزش ماشین در حالت نیم کلاج، سیستم کلاچ است. کلاچ یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده خودرو است که وظیفه آن قطع و وصل کردن اتصال موتور به چرخ‌دنده است. درواقع زمانیکه شما پا را بر روی پدال کلاچ قرار می‌دهید با وجود آنکه موتور روشن است؛ نیروی حاصل از آن به چرخ‌دنده‌ها منتقل نمی‌شود. نحوه به حرکت در آوردن خودرو به این صورت است که ابتدا باید پا را بر کلاچ نگه داشته و سپس خودرو را در دنده 1 قرار داده و سپس پا را به آرامی عقب بکشید تا صدای موتور عوض شده، در واقع خودرو در این حالت در وضعیت نیم‌کلاچ قرار داشته و وقت آن است که پا را به طور کامل از روی کلاچ برداشته و بر روی پدال گاز قرار دهید.

اگر در حالت نیم‌کلاچ، لرزش‌های شدیدی را احساس کردید باید بدانید، مشکل اصلی از برخی اجزای کلاچ است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

علت لرزش ماشین در نیم کلاچ دنده یک معمولا ناشی از آسیب دیدن فنرهای خورشیدی، تمام شدن صفحه کلاچ یا چرب شدن کلاچ در اثر نشت روغن است. بسته به نوع خودرو و کیفیت کلاچ آن باید بین 50 تا 80 هزار کیلومتر یکبار، دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنید.

گاهی اوقات ممکن است شاهد لرزش خودرو بعد از تعویض دیسک و صفحه باشید. در این حالت مشکل ناشی از نصب اشتباه است. حتما در صورت مشاهده این مشکل، فورا به تعمیرگاه مربوطه مراجعه کنید. در غیر این صورت دیسک و صفحه کلاچ خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنید، آسیب می‌بینند. در نتیجه مجبور به تعویض دوباره آن‌ها خواهید شد.

به صوزت جزئی به بررسی علل لرزش خودرو در -حالت نیم کلاچ می‌پردازیم:

1- فرسودگی فنرهای خورشیدی:

فنرهای خورشیدی که در اصطلاح به آن‌ها فنرهای سه شاخه نیز گفته می‌شود انتقال نیرو به دیسک است. این فنرها پس از کلاچ‌های پی‌درپی، دیگر کارکرد مفید خود را نخواهند داشت و علاوه بر آنکه به هنگام حرکت می‌تواند منجر به لرزش خودرو شوند بلکه تعویض دنده نیز سخت شده و در هنگام تعویض دنده نیز، راننده این لرزش‌ها را حس خواهد نمود.

2- چرب بودن کلاچ:

چنانچه کلاچ چرب شده باشد موجب لغزش کلاچ و لرزش خودرو خواهد شد. چرب شدن کلاچ ناشی از نشت روغن از کاسه نمدهای پیشرانه است که در نزدیکی محل گلدانی گیربکس قرار دارند.

3- تمام شدن صفحه کلاچ:

صفحه کلاچ عمدتا باید از حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر تعویض گردد، البته بسته به نوع رانندگی، ترافیک و … این عدد می‌تواند به 70 تا 80 هزار کیلومتر برسد. یکی از مهم‌ترین علایم تمام شدن صفحه کلاچ، لرزش موتور و اتاق خودرو به هنگام حرکت است. از دیگر نشانه‌های تمام شدن صفحه کلاچ می‌توان به عدم تناسب بین گاز و شتاب خودرو، جا نرفتن راحت دنده، نیاز به استفاده از دنده‌های سنگین در سربالایی‌های نیمه‌شدید و … اشاره نمود.

4- مشکل در فلایویل:

نیروی موتور از طریق کلاچ و پس از گذر از فلایویل به جعبه‌دنده منتقل می‌گردد؛ اختلال در عملکرد این قطعه که تحت چرخ طیار نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به لرزش خودرو در هنگام حرکت بینجامد.

5- خرابی فنرهای ضد پیچش یا مارپیچی:

از دیگر فنرهای مورد استفاده در کلاچ، فنرهای ضدپیچشی یا مارپیچی هستند که همانند فنرهای خورشیدی پس از مدتی، دیگر عملکرد اولیه خود را نداشته و می‌توانند منجر به اختلال در عملکرد سیستم کلاچ شوند که یکی از نشانه‌های این اختلال، لرزش خودرو به هنگام شروع حرکت است.

البته که عملکرد مناسب سیستم کلاچ، به مقدار فراوان بستگی به رانندگی شما داشته و سعی نمایید همواره اصول رانندگی صحیح را رعایت نمایید. کم‌گاز حرکت کنید، به موقع دنده عوض کنید، پا را بر روی کلاچ نگه ندارید و … . با رعایت اصول صحیح رانندگی، تا حدود زیادی می‌توانید مانع از خرابی خودرو و آسیب‌های مالی و معنوی گردید.

حالت 7: علت لرزش ماشین اتومات هنگام شروع حرکت چیست ؟

حالت 8: علت لرزش خودرو در سرعت خاص

اگر خودروی شما فقط در یک سرعت خاص به لرزه می‌افتد و هنگام عبور از دست‌اندازها این لرزش افزایش می‌یابد، احتمالا سیستم تعلیق شما شل شده است و باید اجزای سیستم تعلیق را به‌درستی سفت کنید.

یکی دیگر از مشکلات سیستم تعلیق که باعث لرزش خودرو می‌شود، ساییدگی سیبک‌ها و بوش‌های سیستم است.

حتی اگر در سرعت‌های پایین شاهد لرزش بیش از حد خودرو هستید، باید نسبت به سلامت سیستم تعلیق ماشین شک کنید. یکی از قطعات مهم در سیستم تعلیق خودرو، سیبک است. سیبک نقطه اتصال سیستم تعلیق به چرخ‌ها در ماشین است. در واقع سیبک، چرخ‌های خودرو را به‌گردش در می‌آورد. اگر هنگام رانندگی در مسیر مستقیم، لرزش غیرعادی احساس می‌کنید؛ اما هنگام چرخاندن فرمان این لرزش قطع می‌شود، شک نکنید که سیبک‌های ماشین شما آسیب دیده‌اند. معمولا این قطعه قابل تعمیر نیست و باید به فکر تعویض آن باشید.

آسیب دیدن کمک فنرهای سیستم تعلیق نیز می‌تواند علت لرزش خودرو در سرعت پایین یا بالا باشد. کمک فنرها بخش قابل توجهی از ضربه‌هایی که به ماشین وارد می‌شوند را مهار می‌کنند. به این ترتیب ارتعاشات کمتری به اتاق خودرو منتقل می‌شود. آسیب دیدن کمک فنرها باعث می‌شود که عملا ضربه‌ها به‌صورت مستقیم به سرنشینان ماشین منتقل شوند.

نکته مهم این است که لرزش ماشین به‌دلیل خرابی کمک فنرها معمولا با سروصدای غیرعادی و کوبش اتاق خودرو حین عبور از دست‌اندازهای معابر همراه است. اگر آسیب وارد شده به کمک فنرها جدی نباشد، قابل تعمیر هستند. در غیر این صورت باید به فکر تعویض آن‌ها باشید.

حالت 9: علت لرزش خودرو در سر بالایی

خودروهای دیفرانسیل جلو دارای محورها یا همان مفصل های CV می باشند که از گیربکس به هر دو چرخ متصل می شوند. اینها با گیربکس می چرخند و چرخ های جلو را می چرخانند و به ماشین شما توانایی حرکت می دهند.مشکلات مربوط به مفصل هایCV یا میل محرک ( گاردان ) باعث لرزش ماشین در سربالایی و بالا رفتن از شیب و تپه ها می شود.علت لرزش خودرو در سر بالایی شامل موارد زیر می باشد :

لاستیک های نامتعادل:

زمانی که لاستیک ها از تعادل خارج می شوند، توزیع وزن ناهموار است که می تواند باعث ایجاد لرزش شود. این امر به ویژه هنگام رانندگی در سربالایی قابل توجه است، زیرا وزن خودرو به جلو منتقل می شود.

یاتاقان های چرخ فرسوده یا آسیب دیده:

یاتاقان های چرخ وزن خودرو را تحمل می کنند و به چرخ ها اجازه می دهند به آرامی بچرخند. اگر بلبرینگ چرخ فرسوده یا آسیب ببیند، می تواند باعث ایجاد لرزش شود که در فرمان یا کل خودرو احساس می شود.

معیوب بودن اتصالات CV :

اگر خودروی دیفرانسیل جلو دارید، یکی از اولین مواردی که هنگام لرزش ماشین در سر بالایی باید به آن مشکوک شوید آسیب دیدن محورهای CV است. محورهای CV می‌توانند در اثر ضربه، تصادف و… خم شوند. با خم شدن این محور (حتی خیلی کم)، لرزشی در ماشین ایجاد می‌شود که این لرزش هنگام حمل بارهای سنگین و بالا رفتن از سربالایی‌ها، بسیار محسوس‌تر است.

اتصالات CV وظیفه انتقال نیرو از گیربکس به چرخ ها را بر عهده دارند. اگر یک مفصل CV معیوب باشد، می تواند باعث ایجاد لرزش شود. این امر به ویژه در هنگام رانندگی در سربالایی قابل توجه است، زیرا اتصال CV برای انتقال نیرو بیشتر کار می کند.

شل یا فرسوده بودن پایه های موتور:

پایه های موتور برای محکم کردن موتور به چارچوب خودرو استفاده می شوند. اگر پایه موتور شل یا فرسوده باشد، می تواند باعث ایجاد لرزش شود. این امر به ویژه هنگام رانندگی در سربالایی قابل توجه است، زیرا موتور سخت تر کار می کند و لرزش های بیشتری ایجاد می کند.

شل یا فرسوده بودن اتصالات U میل محرک:

از اتصالات U میل محرک برای اتصال گیربکس به میل درایو استفاده می شود. اگر یک اتصال U میل محرک شل یا فرسوده شود، می تواند باعث لرزش شود. این امر به ویژه هنگام رانندگی در سربالایی قابل توجه است، زیرا میل محرک برای انتقال نیرو بیشتر کار می کند.

فشار نامناسب لاستیک:

فشار بیش از حد کم یا زیاد تایر می تواند باعث لرزش شود. فشار باد لاستیک ها باید به طور منظم چک شود و در صورت نیاز تنظیم شود.

چرخ‌های نامناسب:

اگر چرخ های ماشین شما به درستی تراز نباشد، می تواند باعث لرزش شود. تراز چرخ ها باید به طور منظم بررسی شود و در صورت نیاز تنظیم شود.

اگر هنگام رانندگی در سربالایی با لرزش در ماشین خود مواجه شدید، می تواند نشانه ای از مشکل در خط حرکت شما باشد. خط محرکه سیستمی از قطعات است که نیرو را از موتور به چرخ ها منتقل می کند. این شامل گیربکس، میل محرک و محورها است.

حالت 10: علت لرزش خودرو در دنده های مختلف

حالت 11: بررسی علت لرزش موتور خودرو

حالت 12: علت لرزش موتور بعد از تعویض تسمه تایم

حالت 13: علت لرزش موتور در دور موتور خاص

دور موتور یکی از ملاک‌های مهم اندازه گیری عملکرد موتور خودرو به شمار می‌آید. هرچقدر دور موتور زیاد باشد سرعت خودرو نیز زیاد خواهد بود.

به طور واضح تر دور موتور رابطه مستقیمی با سرعت و قدرت خودرو دارد. پس زمانی که شما پدال گاز را فشار میدهید دور موتور زیاد می‌شود و سرعت بالا می‌رود. دلایل لرزش موتور در دور موتور آرام می‌تواند به دلایل نقص قطعات زیر باشد.

گیربکس

گشتاور تولیدی توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو به چرخ‌ها منتقل شود. وظیفه کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس است که در هر خودرویی طراحی متفاوتی دارد؛ گیربکس این امکان را برای راننده فراهم می‌کند که خودرو را با سرعت‌های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. ضمن عمل کنترل، از سرعت‌های ناخواسته پیشگیری و خودرو را میتواند به عقب و جلو حرکت دهد.

وجود نقص و ایراد در گیربکس از جمله گرفتگی فیلتر گیربکس، از دست دادن خاصیت روانکاری، کاهش میزان روغن گیربکس، خرابی ماهک دسته دنده، خرابی سوپاپ‌های روغن، ایراد فلایویل و … باعث لرزش خودرو در آغاز حرکت و شتاب‌گیری می‌شود.

فیلتر هوا

پر شدن و کثیف بودن فیلتر هوا مانع کاهش اکسیژن وارد شده به منیفولد و سر سیلندرها می‌شود که سوخت و هوای کافی در سیلندر تامین نخواهد شد که نتیجه آن لرزش موتور می‌باشد. متاسفانه فیلتر هوا از قطعاتی می‌باشد که بسیار نادیده گرفته می‌شود؛ عدم سلامت این قطعه می‌تواند آسیب‌های جدی را به پیشرانه خودرو وارد کند.

لرزش گیر میل لنگ

برای جذب تنش‌های شدید ناشی از گشتاور وارد شده به میل‌لنگ پس از هر احتراق سیلندر، به انتهای آزاد آن قطعه‌ای به نام لرزش‌گیر یا دمپر میل‌لنگ متصل می‌شود. خرابی این قطعه ممکن است بر اثر گذر زمان، تماس با سیالات مختلف خودرو و یا قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا بسیار سرد رخ دهد، یکی دیگر از دلایل شایع لرزش و ضربه زدن پیشرانه به شمار می‌رود.

کوئل

کویل یکی از قطعات اصلی سیستم برقی خودرو می‌باشد که نیروی الکتریسیته لازم جهت جرقه‌زنی شمع‌ها را تولید می‌کند. در واقع کویل یک سیم‌پیچ تقویت‌کننده می‌باشد که ولتاژ تولیدی باتری را قوی‌تر می‌کند و در زمان لازم به شمعی که آماده احتراق است می‌رساند.

وصل کردن سر وایر به بدنه خودرو، گرمای زیاد، گذشت زمان، عملکرد نادرست باتری، کثیفی فیلتر هوا، بی توجهی به ایرادت برق خودرو می‌تواند باعث خرابی کویل شود که باعث اختلال در روند احتراق و لرزش موتور خواهد شد.

پلوس

پلوس از اجزای دیفرانسیل خودرو می‌باشد که نیروی محرکه تولید شده توسط موتور را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد و از سر پلوس، مشعلی، گردگیر، سه شاخ، میل پلوس تشکیل شده است. خرابی مشعلی پلوس می‌تواند یکی از دلایل لرزش موتور خودرو باشد.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن به عنوان یک قطعه الکترونیکی شناخته می‌شود و میزان اکسیژن موجود در سوخت را اندازه گیری می‌کند. سلامت این قطعه تاثیر مستقیمی در بهبود احتراق، افزایش راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش سطح آلایندگی دارد؛ عدم سلامت سنسور اکسیژن ریپ زدن و لرزش موتور ماشین را به همراه دارد.

شمع

شمع‌های فرسوده و معیوب یکی از دلایل لرزش اصلی موتور در هر شرایطی می‌باشد. شمع فرسوده می‌تواند از مشتعل نشدن مخلوط سوخت و هوا در سیلندر جلوگیری کند که نتیجه آن احتراق ناقص می‌باشد. این عمل می‌تواند باعث لرزش غیر طبیعی موتور شود.

سنسور موقعیت میل سوپاپ

سنسور موقعیت میل سوپاپ جهت تفکیک دقیق موقعیت جرقه‌زنی سیلندر مورد استفاده قرار می‌گیرد و احتراق ناقص را شناسایی می‌کند و آوانس جرقه را برای از بین بردن کوبش کم می‌کند. هرگونه ایراد در این قطعه می‌تواند یکی از دلایل لرزش موتور ماشین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *