10 نکته در مورد نگهداری خودرو در تابستان

نگهداری خودرو در تابستان

شاید نشستن درون یک خودروی داغ، بدترین اتفاق ممکن برای رانندگان در فصل تابستان باشد؛ نگهداری خودرو در تابستان اینجا اهمیت پیدا می‌کند.

اما حقیقت آن است که اوضاع می‌تواند بدتر هم پیش برود. در فصل گرما، برخی از قطعات خودرو در معرض آسیب بیشتری قرار دارند و علاوه بر بدنه، مشکلات متعددی می‌تواند سیستم فنی خودرو را تهدید کند. به همین بهانه در این مقاله با هم راه‌های نگهداری از خودرو در فصل تابستان را بررسی می‌کنیم.  اگر شما هم تجربه کاربردی در این زمینه دارید در کامنت‌ها برای ما بنویسید؟

نگهداری خودرو در تابستان

در کشوری مثل ایران که چهارفصل می‌باشد، نگهداری خودرو باید متناسب با فصل انجام شود، در این مقاله به بررسی نکات لازم برای نگهداری از خودرو در تابستان می‌پردازم:

نکات نگهداری از خودرو در تابستان و هوای گرم

برای مثال اگر قرار باشد یک خودرو 50 سال عمر کند، بر اثر تابش نور مستقیم خورشید، حدود 30 سال عمر خواد کرد. پس این نکات نگهداری خودرو در هوای گرم را جدی بگیرید تا عمر ماشین شما بیشتر شود.

♨️ در ابتدای فصل گرما، موتور خودرو را تحت آزمایش عملکرد قرار دهید و به گونه ای تنظیم کنید که دمای سیستم خنک کاری موتور در حد نرمال باشد. همچنین بررسی مدار سیستم جرقه زنی و سیستم خنک کاری و رفع عیب آن ضروری است.

📛هرگز ترموستات موتور را در فصل تابستان باز نکنید. برخلاف اغلب تعمیرکاران و رانندگان وجود ترموستات روی موتور در فصل تابستان نیز ضرورت دارد و باعث می شود موتور در ساعلات اولیه صبح و پس از روشن شدن، به سرعت به دمای نرمال برسد و سرد کار نکند.📛

مطلب مرتبط بخوانید: بررسی علل جوش آوردن خودرو در فصل تابستان

⬅️اگر فکر می کنید وجود ترموستات باعث گرم شدن موتور می شود از سالم بودن آن مطمئن شوید. سپس بقیه سیستم خنک کاری از جمله رادیاتور، پمپ خنک کاری و تسمه را بررسی و عیب آن را رفع کنید. موتور خودرو در فصل تابستان به زمان کمتری برای گرم شدن نیاز دارد.

🎯سیستم کولر خودرو را بازدید و سرویس های مربوط به آن مانند شارژ گاز، تعویض تسمه کولر و تعویض فیلتر خشک کن هوای کولر را انجام دهید. با توجه به اینکه روشن بودن کولر، توان زیادی را از موتور می گیرد و باعث ازدیاد دمای موتور و مصرف سوخت می شود، بهتر است از کولر به صورت بهینه استفاده شود.

🎯 در ابتدای فصل تابستان و گرم شدن هوا اگر روغن موتور، جعبه دنده و دیفرانسیل خودروی شما از نوع زمستانه است حتما آن را تعویض و از روغن های مناسب فصل یا چهارفصل استفاده کنید.

🎯قبل از اضافه کردن ضد یخ به سیستم خنک کننده از سلامت و کارآیی قسمت های مختلف سیستم خنک کاری مانند ترموستات، پمپ آب، شیلنگ ها و درب رادیاتور مطمئن شوید.

🎯با باز کردن بست اتصال خروجی از ترموستات و شیلنگ لاستیکی بایدتمام مسیر گردش ضد یخ را با آب یا محلول های ویژه شستشو دهید. همچنین بدنه بیرونی رادیاتور باید به وسیله برس پلاستیکی نرم با محلول آب و صابون شسته شود تا عبور هوا از میان پرده های رادیاتور بهتر انجام پذیرد.

🎯پس از انتتخاب ضد یخ مناسب، با توجه به توصیه سازنده خودرو، شرایط آب و هوایی و در نظر گرفتن حجم خنک کننده، مقدار ضد یخ مورد نیاز را داخل رادیاتور بریزید. شایان ذکر است که سازندگان خودرو، استفاده از محلول 1:1 ضد یخ و آب (50 درصد حجمی آب و 50 درصد ضدیخ) را به عنوان سیال خنک کننده مناسب در خودروها توصیه و به کارگیری آن را در مدت سال تاکید می کنند.

🎯با توجه به اینکه محلول 50 درصد ضد یخ، پنج درصد انبساط ح-جمی دارد، در صورت نبودن منبع انبساط، باید حدود پنج درصد حجم کل سیستم خنک کننده را خالی بگذارید. کارآیی نداشتن مناسب رادیاتور باعث افت نقطه جوش سیار خنک کننده و به جوش آمدن سریع آن می شود.

🎯 آب مصرفی در خودرو باید سختی کمی داشته باشد تا رسوب نگیرد. به ازای هر هزار کیلومتر یا هفته ای یک بار باید سطح سیار خنک کننده بازدید شود. زمان تعویض سیال خنک کننده در شرایط عادی معمولا سالانه یا پس از طی مسافت 30 هزار کیلومتر است اما زمان های تعویض سیال در شرایط سخت رانندگی و بسته به شرایط، انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *