10 علت خرابی پمپ بنزین: از سیر تا پیازِ عیب‌یابی، پیشگیری و تعمیر

خرابی پمپ بنزین

علت خرابی پمپ بنزین چیست؟

آیا تا به حال با موقعیتی مواجه شده‌اید که خودروی شما در میانه راه، ناگهان قدرت خود را از دست بدهد، ریپ بزند یا حتی از روشن شدن امتناع کند؟ این‌ها همه می‌توانند زنگ خطری برای یکی از حیاتی‌ترین قطعات سیستم سوخت‌رسانی باشند: پمپ بنزین. خرابی این قطعه نه تنها شما را در راه می‌گذارد، بلکه نادیده گرفتن علائم اولیه آن می‌تواند به هزینه‌های گزاف تعمیراتی منجر شود.

پمپ بنزین یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است که وظیفه‌ی انتقال سوخت از باک به موتور را دارد. اگر این قطعه خراب شود، ماشین روشن نمی‌شود یا با مشکلاتی مثل ریپ زدن، افت شتاب و مصرف سوخت بالا روبه‌رو می‌شویم.

در این مقاله جامع، به عنوان یک مرجع تخصصی مکانیک، قصد داریم به صورت علمی و تجربی، به کالبدشکافی علت خرابی پمپ بنزین بپردازیم، نشانه‌های آن را بشناسیم و مهم‌تر از همه، یاد بگیریم چگونه عمر این قطعه مهم را افزایش دهیم.

محتوا پنهان

پمپ بنزین خودرو نیز نقشی حیاتی در سیستم سوخت رسانی دارد، درست مثل قلب در بدن انسان که خون را  به گردش در می‌آورد. پمپ بنزین در داخل یا خارج از باک بنزین (بسته به نوع ماشین) قرار دارد و وظیفه دارد بنزین را از باک به موتور منتقل کند تا با احتراق ایجاد شده، باعث حرک اتومبیل شود، اما متاسفانه خرابی پمپ بنزین، یک اتفاق شایع در خودروهاست که آسیب‌های جانبی زیاد را برای خودرو به وچود می‌آورد.

تعویض پمپ بنزین یا مغزی پمپ بنزین؟
در این نوشته، علت‌های اصلی خرابی پمپ بنزین را نوشته‌ایم، تا بتوانید مشکل را شناسایی و آن‍را رفع کنید.
ما در سایت و تعمیرگاه اتومبیل محمد برتر، به شما کمک می‌کنیم تا عیوب ماشین خود را پیدا کنید تا در این بازار پر از شیطنت سرتون کلاه نره و هزینه‌های زیادی رو دست شما نمونه.

پمپ بنزین چیست و چرا اینقدر اهمیت دارد؟

پمپ بنزین (Fuel Pump) قلب تپنده سیستم سوخت‌رسانی خودروی شماست. وظیفه اصلی این قطعه، مکش بنزین از باک و ارسال آن با فشار دقیق و معین به سمت موتور و انژکتورهاست. این فشار ثابت برای پاشش صحیح سوخت و احتراق کامل در سیلندرها ضروری است. هرگونه اختلال در عملکرد این پمپ، مستقیماً بر روی راندمان، قدرت و سلامت موتور تأثیر می‌گذارد.

 قرار گرفتن پمپ بنزین در داخل باک دو مزیت علمی مهم دارد:

  1.  خنک‌کاری: بنزین اطراف پمپ مانند یک مایع خنک‌کننده عمل کرده و از داغ شدن بیش از حد موتور الکتریکی پمپ جلوگیری می‌کند.
  2. ایمنی و کاهش صدا: غوطه‌ور بودن در بنزین، صدای کارکرد پمپ را تا حد زیادی کاهش داده و ریسک جرقه‌زنی و اشتعال بخارات بنزین را به حداقل می‌رساند.

پمپ بنزین چه وظیفه‌ای دارد؟

پمپ بنزین، با استفاده از نیروی الکتریکی، بنزین را با فشار از صافی عبور داده و به انژکتورها یا کاربراتور می‌رساند. بدون عملکرد صحیح این قطعه، سوخت لازم به موتور نمی‌رسد خودرو و قادر به حرکت نخواهد بود.
علاوه بر اینها، پمپ بنزین وظیفه فیلتر کردن بنزین و حفظ فشار ثابت در خطوط سوخت را نیز به عهده دارد تا موتور به طور صحیح کار کند.
خرابی پمپ بنزین
خرابی پمپ بنزین نیز مانند هر قطعه دیگری در اتومبیل شایع است. با آگاهی از علائم خرابی پمپ بنزین، می‌توانید از بروز مشکلات بزرگتر و تعمیرات پرهزینه پیشگیری  کنید. در این مقاله، به بررسی رایج‌ترین علائم خرابی پمپ بنزین پرداخته‌ایم تا با شناخت آنها، از بروز مشکلات ناگهانی در جاده‌ها جلوگیری کنید.
بهتر است قبل از اینکه به وظایف و علائم خرابی پمپ بنزین بپردازیم، در مورد اجزای پمپ بنزین نیز بگیوییم، دانستن آن خالی از لطف نیست:
هر نوع پمپ بنزین خودرو دارای قطعات زیر می‌باشد:
  •       فنر
  •       کانکتور
  •       صفحه تکیه‌گاه
  •       فیلتر سوخت
  •       فیلتر بنزین
  •       رگولاتور فشار
  •       لوله برگشت سوخت
  •       لوله خروجی سوخت
  •       شلنگ لوله برگشتی
  •       شلنگ لوله خارجی
  •       لوله برگشت از رگولاتور
  •       سوکت‌های اتصالی برق
  •       گیج سوخت داخل باک
کدام را عوض کنیم؟ پمپ بنزین یا مغزی پمپ بنزین؟

مغزی پمپ بنزین یک قطعه الکترونیکی است که در سیستم سوخت رسانی خودروی قرار دارد که وظیفه کنترل چرخه پمپاژ سوخت را بر عهده دارد.

پمپ بنزین یک قطعه فوق العاده پر کاربرد در خودروها محسوب می‌شود. پمپ بنزین خودروهای کاربراتوری به صورت مکانیکی عمل می‌کردند اما در خودروهای انژکتوری به صورت برقی بنزین را به ریل سوخت برای انژکتورها ارسال می کنند. پمپ بنزین در خودروهای انژکتوری جزو عملگرهای خودرو و سیستم سوخت رسانی محسوب می شود.

خرابی پمپ بنزین
اما این نکته را در نظر داشته باشید که اگر پمپ بنزین اتوموبیل شما به هر علتی خراب شد، می‌بایست این قطعه را به صورت کامل تعویض کنید، به دو علت:
اول اینکه باید بدانید این قطعه پرسی است و با تعویض مغزی دیگر مثل کارخانه آب‌بندی نخواهد شد.
دوم اینکه مغزی‌های موجود در بازار جنس خوبی ندارند و با تعویض آن دوباره به دردسر خواهید افتاد.
اینستاگرام تعمیرگاه اتومبیل محمد برتر در تهرانسر را فالو کنید (روی لینک قرمز کلیک کنید)، با موضوعات آموزشی به شما یاد می‌دهیم چگونه عیوب خودرو خود را پیدا کنید تا با هزینه کمتری خودرو را تعمیر کنید.

انواع پمپ بنزین خودرو و نحوه عملکرد آنها:

دو نوع پمپ بنزین داریم:

1- پمپ بنزین مکانیکی:

نوع مکانیکی که در خودروهای قدیمی‌تر یا کاربراتوری استفاده میشد، از طریق میل بادامک یا تسمه تایمینگ موتور به حرکت در می‌آمد و با حرکت دیافراگم، بنزین را به سمت موتور هدایت می‌کرد.

2- پمپ بنزین الکتریکی:

نوع الکتریکی که در اکثر خودروهای امورزی و انژکتوری استفاده می‌شود، با استفاده از یک موتور الکتریکی، بنزین را به سمت موتور هدایت می‌کند. این نوع پمپ در داخل باک یا در مسیر لوله‌های سوخت قرار می‌گیرد و به طور مداوم در حال کار است. پمپ‌های بنزین مدرن معمولاً از نوع الکتریکی هستند و در داخل باک بنزین قرار می‌گیرند (In-Tank Fuel Pump).
حال که با اهمیت این قطعه آشنا شدیم، به سراغ دلایل اصلی خرابی آن برویم.

عملکرد پمپ بنزین الکتریکی در سه مرحله انجام می‌شود:

مرحله مکش: با چرخش موتور الکتریکی، پروانه پمپ بنزین به حرکت در می‌آید و بنزین را از طریق لوله ورودی به داخل پمپ می‌کشد.
مرحله افزایش فشار: بنزین با عبور از بین پروانه و محفظه پمپ، تحت فشار قرار می‌گیرد.
مرحله ارسال به موتور: بنزین با فشار بالا از طریق لوله خروجی پمپ به سمت موتور ارسال می‌شود.
در صورت خرابی پمپ بنزین، علائمی مانند مشکل در روشن شدن خودرو، کاهش شتاب و قدرت موتور و صدای ناهنجار از باک مشاهده می‌شود.
تعمیرگاه محمد برتر با سال‌ها تجربه تخصصی در زمینه تعمیر پمپ بنزین خودروهای ایرانی (پژو، پراید، تیبا، سمند، دنا، تارا، ۲۰۶ و ۲۰۷ و…) و بهره‌مندی از دستگاه‌های پیشرفته، خدمات دقیق و با ضمانت ارائه می‌دهد.

 عیب‌یابی تخصصی
 استفاده از قطعات اصلی
 انجام خدمات در کمترین زمان
 قیمت منصفانه
 تضمین کیفیت کار

اگر علائمی از خرابی پمپ بنزین در خودروی خود مشاهده می‌کنید،

همین امروز با ما تماس بگیرید یا به تعمیرگاه محمد برتر در تهرانسر مراجعه کنید

راه‌های تشخیص سلامت پمپ بدون باز کردن

 صدای پمپ: بعد از باز کردن سوئیچ، باید صدای کارکرد کوتاه پمپ (حدود ۲ ثانیه) از باک شنیده شود. اگر این صدا نیاید یا صدای غیرعادی باشد، احتمال خرابی وجود دارد.

 تست فشار سوخت: با دستگاه تخصصی در تعمیرگاه می‌توان فشار خروجی پمپ را اندازه‌گیری کرد. فشار پایین‌تر از حد استاندارد نشانه ضعف یا خرابی پمپ است.

 نوسان دور موتور: اگر دور موتور در حالت درجا نوسان داشته باشد، می‌تواند از علائم پمپ ضعیف باشد.

 کدهای خطا (Fault Code): در خودروهای جدید مثل دنا یا تارا، از طریق دستگاه دیاگ می‌توان خطاهای مربوط به فشار سوخت را بررسی کرد.

دلایل خرابی پمپ بنزین خودرو

عوامل متعددی باعث خرابی پمپ بنزین می‌شود، که با دانستن این نکات کلیدی می‌توانید به موقع این مشکل را شناسایی کرده و از تحمل هزینه‌های جانبی و سنگین‌تر دیگر پیشگیری کنید، با ما همراه باشید:
خرابی پمپ بنزین

تجربه مکانیک‌ها و تحلیل‌های مهندسی نشان می‌دهد که خرابی پمپ بنزین به ندرت “ناگهانی” و بدون دلیل اتفاق می‌افتد. در اکثر موارد، یک یا چند عامل به مرور زمان این قطعه را فرسوده و از کار می‌اندازند.

1. وجود ناخالصی در سوخت و استفاده از بنزین بی‌کیفیت

مهم‌ترین دشمن پمپ بنزین، ناخالصی‌های موجود در سوخت است.
فیلتر ورودی پمپ بنزین تا حدی از ورود ذرات آلاینده بزرگ‌تر از 70 میکرون جلوگیری می‌کند. اما ذرات ریزتر به راحتی از فیلتر عبور کرده و به پمپ بنزین آسیب می‌رسانند.
سوخت‌های آلوده یا دارای ذرات ریز باعث گرفتگی فیلتر و آسیب به پمپ می‌شوند. بنزین‌های با اکتان پایین نیز به مرور عمر پمپ را کاهش می‌دهند. بنزین، به خصوص در برخی جایگاه‌ها، ممکن است حاوی ناخالصی، رسوبات، آب یا ذرات زنگ‌زدگی از مخازن ذخیره باشد. این آلودگی‌ها دشمن مستقیم پمپ بنزین هستند.
علاوه بر ذرات معلق، رطوبت و ذرات آب نیز می‌توانند برای پمپ بنزین خطرناک باشند. رطوبت به سیستم الکتریکی پمپ آسیب می‌رساند.
گاهی اوقات، ناخالصی‌ها از ابتدا در سوخت وجود ندارند. زنگ‌زدگی بدنه باک، رسوباتی را به وجود می‌آورد که به پمپ بنزین راه پیدا می‌کنند و به آن آسیب می‌رسانند.

جنبه علمی:

پمپ بنزین دارای یک فیلتر ورودی کوچک (صافی) است تا از ورود ذرات درشت به داخل مکانیزم خود جلوگیری کند. این آلودگی‌ها به مرور زمان این صافی را مسدود می‌کنند. گرفتگی صافی باعث می‌شود پمپ برای کشیدن بنزین فشار بسیار بیشتری را تحمل کند که این امر به موتور آن آسیب می‌زند. ذرات ریزتری که از صافی عبور می‌کنند نیز می‌توانند وارد مکانیزم داخلی پمپ شده و باعث سایش و خوردگی قطعات متحرک آن شوند.
تجربه عملی:

پس از باز کردن پمپ بنزین‌های سوخته، اغلب می‌توان لایه‌ای از لجن و رسوبات تیره را در کف محفظه پمپ و روی صافی ورودی آن مشاهده کرد.

راهکار: از جایگاه‌های سوخت معتبر بنزین بزنید و در صورت امکان، هر چند سال یک‌بار باک بنزین خودرو را باز و شستشو دهید.

2. رانندگی با باک خالی در طولانی مدت

رانندگی با سوخت کم، به خصوص در مسافت‌های طولانی، می‌تواند عمر پمپ بنزین خودروتان را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
هنگامی که باک بنزین خودرو تقریباً خالی است، پمپ بنزین مجبور است برای پمپاژ بنزین، از ذرات ته باک که شامل رسوبات و ناخالصی‌ها هستند، استفاده کند.
این ذرات می‌توانند به پمپ بنزین آسیب برسانند و عمر آن را کوتاه کنند. به محض روشن شدن چراغ بنزین، در اولین فرصت به جایگاه پمپ بنزین مراجعه کرده و سوخت‌گیری کنید. سعی کنید همیشه باک بنزین خود را حداقل نصفه نگه دارید.
خیلی از رانندگان عادت دارند با چراغ بنزین روشن رانندگی کنند. این کار باعث می‌شود پمپ بنزین خشک کار کند و بیش از حد داغ شود که یکی از شایع‌ترین علل خرابی این قطعه است.
این شایع‌ترین و در عین حال قابل پیشگیری‌ترین علت خرابی پمپ بنزین است. همانطور که اشاره شد، بنزین نقش خنک‌کننده و روان‌کننده را برای پمپ ایفا می‌کند.

جنبه علمی: وقتی سطح بنزین در باک پایین است، پمپ مجبور است برای مکش سوخت، سخت‌تر کار کند. این کار اضافه، جریان الکتریکی بیشتری را از موتور پمپ عبور می‌دهد که منجر به تولید گرمای اضافی می‌شود. از طرفی، نبود بنزین کافی در اطراف پمپ، فرآیند خنک‌کاری را مختل می‌کند. این ترکیب (کار سخت‌تر و خنک‌کاری ضعیف) به مرور زمان سیم‌پیچ‌های موتور الکتریکی پمپ را ذوب کرده و باعث سوختن آن می‌شود.

تجربه عملی: خودروهایی که صاحبان آن‌ها عادت دارند فقط در زمان روشن شدن چراغ بنزین به پمپ بنزین مراجعه کنند، به شکل معناداری بیشتر دچار مشکل خرابی پمپ بنزین می‌شوند.

راهکار: همیشه سعی کنید سطح بنزین باک خود را بالاتر از یک‌چهارم (¼) نگه دارید.

3. مشکلات برقی، نوسانات برق و خرابی رله پمپ بنزین

مشکلات برقی، از دیگر عوامل خرابی پمپ بنزین خودرو هستند. نوسانات جریان برق، ولتاژ و آمپر بالا، به کانکتورهای موتور پمپ آسیب می‌رساند و باعث سوختن پمپ بنزین می‌شود. در این شرایط، تعویض پمپ بنزین ضروری است.
اما همیشه مشکلات برقی اینقدر جدی نیستند. گاهی اوقات شل شدن سیم‌کشی یا خرابی فیوز، مشکلاتی جزئی ایجاد می‌کنند که با بررسی اتصالات و تعویض فیوز قابل حل هستند. گاهی اوقات نوسان برق خودرو یا خرابی در سیستم برق‌رسانی، پمپ را تحت فشار قرار داده و باعث سوختن آن می‌شود.

پمپ بنزین یک قطعه الکتریکی است و به سلامت سیستم برق خودرو وابسته است.

جنبه علمی: ایراد در دینام، باتری ضعیف، اتصالات ضعیف یا سولفاته در سیم‌کشی پمپ، یا خرابی رله پمپ بنزین، همگی می‌توانند ولتاژ مناسب را به پمپ نرسانند. کار کردن پمپ با ولتاژ پایین‌تر از حد استاندارد، باعث افزایش آمپر مصرفی و در نتیجه داغ شدن بیش از حد و سوختن موتور آن می‌شود.
تجربه عملی: گاهی اوقات علت اصلی سوختن مکرر پمپ بنزین، نه خود پمپ، بلکه یک اتصال ضعیف در سوکت بالای پمپ یا خرابی رله آن است که نادیده گرفته شده است.

راهکار: در هنگام عیب‌یابی، ولتاژ ورودی به پمپ را با مولتی‌متر اندازه‌گیری کنید و سلامت رله و فیوز مربوطه را بررسی نمایید.

نکات لازم برای پیشگیری از مشکلات برقی پمپ بنزین:

  • بررسی دوره‌ای سیم‌کشی پمپ بنزین
  • استفاده از فیوزهای مناسب
  • جلوگیری از نوسانات برق خودرو

4. گرفتگی فیلتر پمپ بنزین

وظیفه فیلتر، جلوگیری از ورود ذرات آلاینده بزرگ‌تر از 70 میکرون به پمپ بنزین است. به مرور زمان، رسوبات و آلودگی‌ها در فیلتر جمع شده و باعث گرفتگی آن می‌شوند.
گرفتگی فیلتر، جریان ورودی سوخت به پمپ را کاهش می‌دهد. در نتیجه، پمپ برای جبران این کمبود، باید سخت‌تر کار کند و تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد. این فشار اضافی، می‌تواند به مرور زمان پمپ بنزین را خراب کند.
تعویض فیلتر سوخت، تنها راه حل برای رفع مشکل گرفتگی فیلتر است. در بسیاری از خودروها، فیلتر پمپ بنزین به صورت جداگانه قابل تعویض است. اما در برخی مدل‌ها، تعویض کل پمپ بنزین ضروری است.
متاسفانه برخی تعمیرکاران از ناآگاهی افراد سوء استفاده می‌کنند و گرفتگی فیلتر را به عنوان خرابی پمپ بنزین قلمداد می‌کنند و کل پمپ را تعویض می‌کنند. فیلتر بنزین وظیفه دارد ناخالصی‌ها را از سوخت جدا کند. اگر به موقع تعویض نشود، فشار زیادی به پمپ وارد می‌کند. من با 20 سال تجربه مکانیکی، توصیه میکنم هر 5 هزار کیلومتر صافی بنزین را تعویض کنید.

علاوه بر صافی ورودی پمپ، یک فیلتر بنزین اصلی نیز در مسیر سوخت‌رسانی (معمولاً خارج از باک) قرار دارد. وظیفه این فیلتر، تصفیه نهایی بنزین قبل از رسیدن به انژکتورها است.

جنبه علمی: اگر فیلتر بنزین اصلی به دلیل آلودگی مسدود شود، یک مقاومت شدید در برابر جریان بنزین ایجاد می‌کند. در این حالت، پمپ بنزین برای اینکه بتواند بنزین را با فشار لازم از این فیلترِ گرفته عبور دهد، باید به شدت کار کند. این فشار مضاعف و دائمی، عمر پمپ بنزین را به شدت کاهش داده و باعث خرابی زودرس آن می‌شود.
تجربه عملی: در بسیاری از موارد، تعویض یک پمپ بنزین سوخته بدون تعویض فیلتر بنزین، منجر به سوختن مجدد پمپ جدید در کمتر از چند ماه می‌شود.

راهکار: فیلتر بنزین را طبق توصیه سازنده خودرو (معمولاً بین 5 تا 10 هزار کیلومتر) به طور منظم تعویض کنید. این یک سرویس ارزان‌قیمت برای جلوگیری از یک خرج گران‌قیمت است.

5. گرمای بیش از حد

گرمای بیش از حد موتور می‌تواند به پمپ بنزین آسیب برساند. اگر سیستم خنک‌کننده موتور به درستی کار نکند، گرمای موتور افزایش یافته و می‌تواند به پمپ بنزین آسیب برساند.
در مناطق گرمسیر یا در ترافیک‌های سنگین تابستان، دمای بالای محیط می‌تواند فرآیند خنک‌کاری پمپ توسط بنزین را با چالش مواجه کند، به خصوص اگر سطح بنزین نیز پایین باشد.

6. نقص در اجزای پمپ بنزین

پمپ بنزین از اجزای مختلفی مانند موتور الکتریکی، پروانه، سوپاپ و فیلتر تشکیل شده است.
نقص در هر یک از این اجزا می‌تواند باعث خرابی پمپ بنزین شود.

7. خرابی اتصالات سوخت‌رسانی

شل بودن اتصالات یا نشتی در مسیر سوخت‌رسانی، می‌تواند پمپ را دچار مشکل کند.

8. پایان عمر مفید قطعه

پمپ بنزین هم مانند هر قطعه مکانیکی و الکتریکی دیگری، پمپ بنزین نیز عمر مفیدی دارد.

جنبه علمی: قطعات متحرک داخلی پمپ مانند توربین، رگولاتور فشار و موتور الکتریکی آن به مرور زمان و پس از میلیون‌ها بار چرخش، دچار فرسودگی طبیعی می‌شوند.
تجربه عملی: به طور متوسط، یک پمپ بنزین باکیفیت در شرایط رانندگی استاندارد و با رعایت نکات نگهداری، بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار کیلومتر عمر می‌کند. پس از این کارکرد، احتمال خرابی آن افزایش می‌یابد.

9. نصب نادرست و غیر اصولی

اگر به تازگی پمپ بنزین خود را تعویض کرده‌اید و دوباره با مشکل مواجه شده‌اید، این احتمال را در نظر بگیرید.

تجربه عملی: آسیب رساندن به شلنگ‌های متصل، آب‌بندی نادرست درپوش پمپ (که منجر به ورود آلودگی می‌شود) یا آسیب به سوکت الکتریکی در حین نصب، همگی می‌توانند باعث عملکرد ناقص یا خرابی سریع پمپ جدید شوند.

علائم خرابی پمپ بنزین چیست؟

درست است که خرابی پمپ بنزین می‌تواند ناگهانی باشد، اما از قبل علائمی وجود دارند که می‌توانند به شما در تشخیص خرابی آن قبل از بروز مشکل جدی کمک کنند.

روشن نشدن خودرو

اگر پمپ بنزین به طور کامل از کار افتاده باشد، خودرو روشن نمی‌شود. در این حالت، استارت زدن بی‌فایده است و هیچ صدایی از موتور به گوش نمی‌رسد.

روشن شدن خودرو پس از چند بار استارت زدن

اگر پمپ بنزین ضعیف شده باشد، ممکن است برای روشن شدن خودرو به چند بار استارت زدن نیاز باشد. در این حالت، هنگام استارت زدن، ممکن است صدای تق تق یا ناله از پمپ بنزین به گوش برسد.

خاموش شدن ناگهانی ماشین حین حرکت

اگر پمپ بنزین به طور ناگهانی از کار بیفتد، خودرو در حین حرکت خاموش می‌شود. این اتفاق می‌تواند بسیار خطرناک باشد، به خصوص اگر در اتوبان یا جاده‌ای شلوغ رانندگی می‌کنید.
 خودرو پس از مدتی کار کردن، به خصوص در هوای گرم تابستان یا بیشتر در مناظق گرمسیر، ناگهان خاموش می‌شود و پس از سرد شدن دوباره روشن می‌شود. این معمولاً نشانه داغ کردن بیش از حد پمپ است.

کاهش قدرت و شتاب خودرو در هنگام رانندگی

 به خصوص در سربالایی‌ها یا هنگام سبقت‌گیری، احساس می‌کنید خودرو “جان” ندارد. این به دلیل نرسیدن سوخت کافی به موتور است.

اگر پمپ بنزین ضعیف شده باشد، ممکن است قدرت شتاب‌گیری خودرو کاهش یابد. در این حالت، هنگام فشار دادن پدال گاز، خودرو به کندی سرعت می‌گیرد.

لرزش یا ریپ زدن و وقفه در کارکرد موتور

خودرو در حین حرکت، به خصوص با سرعت ثابت، دچار تکان‌های ناگهانی یا به اصطلاح “کله کردن” می‌شود.

اگر پمپ بنزین به طور نامنظم کار کند، ممکن است خودرو ریپ بزند. در این حالت، دور موتور به طور ناگهانی بالا و پایین می‌رود و خودرو به لرزش می‌افتد.

صدای غیرعادی از پمپ باک (صدای ناله یا وزوز)

در لحظه‌ای که سوئیچ را باز می‌کنید (قبل از استارت زدن)، باید یک صدای “ویز” مانند ضعیف برای ۲ تا ۳ ثانیه از عقب خودرو بشنوید که نشان‌دهنده شروع به کار پمپ است. اگر این صدا شنیده نشود، یا اگر یک صدای “وز وز” بلند، ناله‌مانند یا غیرطبیعی به طور مداوم از باک به گوش می‌رسد، نشانه خرابی پمپ است.
اگر از پمپ بنزین صدای غیرعادی مانند وزوز یا زوزه به گوش می‌رسد، ممکن است این قطعه خراب شده باشد.

نقص در نشانگر سطح سوخت

گاهی اوقات، خرابی پمپ بنزین می‌تواند باعث نقص در نشانگر سطح سوخت شود. در این حالت، ممکن است نشانگر به طور صحیح سطح سوخت را نشان ندهد.

ماشین روشن نمی‌شود یا به سختی روشن می‌شود.

افزایش ناگهانی مصرف سوخت

افزایش ناگهانی مصرف سوخت: خرابی رگولاتور فشار داخل پمپ می‌تواند باعث ارسال سوخت بیش از حد و افزایش مصرف شود.
این علت هم یکی از علائم شایع در خرابی پمپ بنزین است.

روشن شدن چراغ چک موتور

خطاهایی مانند “فشار پایین سیستم سوخت” (Low Fuel Pressure) می‌تواند توسط ECU ثبت شده و چراغ چک را روشن کند.

چطور از خرابی پمپ بنزین جلوگیری کنیم؟

اگر به این نکات توجه کنید و آنها را رعایت کنید، پمپ بنزین شما سالها به درستی کار می‌کند و هزینه چند میلیونی روی دست شما نمی‌گذارد:

  •  همیشه باک را بالاتر از یک‌چهارم نگه دارید.
  •  از بنزین باکیفیت و ترجیحاً سوپر استفاده کنید.
  •  فیلتر بنزین را طبق زمان‌بندی سرویس کنید.
  •  در صورت شنیدن صدا از باک، سریعاً به تعمیرگاه مراجعه کنید.
  •  در سرویس‌های دوره‌ای برق خودرو و رله‌ها بررسی شوند.

بررسی تخصصی علت خرابی پمپ بنزین

پمپ بنزین یک الکتروپمپ غوطه‌ور در داخل باک خودرو است که با ایجاد فشار یکنواخت، سوخت را به ریل سوخت (Fuel Rail) و از آنجا به انژکتورها می‌رساند. این فشار در خودروهای انژکتوری معمولاً بین ۳ تا ۴ بار (Bar) است و برای عملکرد بهینه موتور اهمیت بالایی دارد.

نقش قطعات مختلف در سلامت پمپ:

1. رگولاتور فشار سوخت
اگر این قطعه دچار نشتی یا خرابی شود، فشار اضافی به پمپ وارد می‌شود و باعث سوختگی آرمیچر پمپ یا از کار افتادن زغال‌های موتور الکتریکی داخل پمپ می‌گردد.

2. سنسور دمای سوخت
در بسیاری از خودروهای جدید، سنسور دمای سوخت وضعیت گرمایی داخل باک را پایش می‌کند. اگر این سنسور خراب باشد، سیستم ممکن است به اشتباه پمپ را در دور بالا یا بدون وقفه به کار وادار کند و باعث داغ شدن آن شود.

3. سیستم برق‌رسانی (رله و فیوز)
اتصال ضعیف، افت ولتاژ، نوسانات برقی یا رله معیوب باعث می‌شود پمپ به طور متناوب روشن و خاموش شود یا با ولتاژ غیر استاندارد کار کند، که در نهایت باعث خرابی سیم‌پیچ و سوختن پمپ می‌شود.

4. کیفیت ساخت پمپ
در بازار متاسفانه تعداد زیادی پمپ بنزین تقلبی و بی‌کیفیت (غیر اصلی) وجود دارد که طول عمر بسیار پایینی دارند. در تعمیرگاه محمد برتر همیشه از پمپ‌های اصلی یا تایید شده استفاده می‌کنیم.

5. ساختار باک خودرو
در بعضی خودروها (مثل پراید، تیبا، پژو ۴۰۵) باک طراحی ساده‌ای دارد که باعث ته‌نشینی ذرات معلق سوخت می‌شود. در صورت پر نکردن باک و عدم شستشوی دوره‌ای، این ذرات وارد پمپ می‌شوند و یاتاقان‌های داخلی آن را از بین می‌برند.

نکته بسیار مهم در خودروهای داخلی:

در خودروهای ایرانی به دلیل کیفیت پایین‌تر باک و سیستم فیلترینگ سوخت نسبت به خودروهای وارداتی، پمپ بنزین بسیار حساس‌تر است. مثلاً در پژو ۲۰۶ یا سمند EF7 اگر فیلتر سوخت دیر عوض شود، فشار بیش از حد به پمپ وارد می‌شود و به سرعت می‌سوزد.

 عمر مفید پمپ برای خودروهای ایرانی

عمر تقریبی پمپ بنزین در هر خودرو (در کیلومتر)

  • پراید ۶۰ تا ۹۰ هزار کیلومتر
  • پژو ۲۰۶ ۸۰ تا ۱۱۰ هزار کیلومتر
  • سمند EF7 ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر
  • دنا / دنا پلاس ۸۰ تا ۱۱۰ هزار کیلومتر
  • تیبا / ساینا ۶۰ تا ۹۰ هزار کیلومتر
  • تارا ۹۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر

توجه: عمر پمپ بستگی زیادی به کیفیت بنزین، سلامت فیلتر و نحوه رانندگی دارد.

مشکل در استارت خوردن در هوای گرم

خرابی پمپ بنزین

اگر در هوای گرم با مشکل استارت خوردن خودرو مواجه هستید، ممکن است پمپ بنزین ضعیف شده باشد.

۱. بالارفتن دمای موتور خودرو

اگر دمای موتور خودرو بیش از حد طبیعی افزایش پیدا کند، قسمت‌های مختلف موتور آسیب خواهند دید و پمپ هم تخریب می‌شود. اگر دیدید که بخار از موتور بلند می‌شود و دما چیزی حدود ۱۱۵ درجه سانتی‌گراد است، باید بدانید که احتمالا پمپ بنزین دچار آسیب شده است.

۲. کاهش عملکرد مطلوب پدال گاز

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین هم افت عملکرد پدال گاز است. افت عملکرد یعنی هر چقدر که پدال گاز را فشار می‌دهید، سرعت موتور کاهش پیدا می‌کند. وضعیت بسیار ناخوشایندی است. قبول دارید؟ برای افت عملکرد پدال گاز دلایل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها فرسودگی پمپ بنزین است. پس اگر چنین مشکلی را تجربه می‌کنید، باید آن را هم به عنوان نشانه‌ و یکی از علائم خرابی پمپ بنزین بدانید.

۳. خروج صدا از پمپ بنزین

اگر صدایی مانند ویز-ویز از پمپ بنزین می‌شنوید، باید این نشانه را جدی بگیرید و بدانید که با یکی از علائم خرابی پمپ بنزین روبه‌رو هستید. علاوه بر این صدا، شنیدن صوتی شبیه قًل‌قًل از باک بنزین هم می‌تواند گواهی بر خرابی پمپ بنزین خودرو باشد.
نکته: حالا که درباره علائم مرتبط با صدا صحبت کردیم، این را هم اضافه کنیم که اگر بعد از استارت ‌خوردن صدایی از پمپ نشنیدید باید به سلامت آن شک کنید. چون معمولا در هنگام راه‌اندازی خودرو، به‌طور طبیعی صدایی کوتاه از پمپ به گوش می‌رسد. ولی پمپ‌های خراب در هنگام استارت‌زدن بی‌صدا می‌شوند. صدایی که شنیده می‌شود با آن ویز-ویزی که ممتد و قابل‌اعتناست، کاملا فرق دارد. این صدا منقطع و عادی است و نام‌آوایی شبیه «وینگ» دارد.

۴. دشواری در استارت‌زدن

هر زمان که خودرو را استارت می‌زنید، پمپ هم شروع به کار می‌کند. این یعنی پمپ‌ها در معرض استهلاک زیادی قرار دارند. اگر پمپ ضعیف شود و مشکلی در آن به‌وجود آمده باشد، خودرو به سختی استارت می‌خورد. این هم یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین است.

۵. کاهش قدرت موتور

وقتی که به خودرو فشار می‌آید و قدرت اندکی از خود نشان می‌دهد هم باید به وضعیت پمپ بنزین شک کنید. چه زمان‌هایی به خودرو فشار می‌آید؟ مثلا زمانی که در سربالایی هستید یا می‌خواهید شتاب بگیرید، خودرو در فشار قرار می‌گیرد. حال اگر پمپ آن خراب باشد، در حالت فشار که نیاز به افزایش سوخت وجود دارد، عملیات سوخت‌رسانی از سمت پمپ صورت نمی‌گیرد و قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند.

۶. روشن‌نشدن خودرو

یکی از بدترین علائم خرابی پمپ بنزین که دیگر آب پاکی را روی دست‌تان می‌ریزد و قطعا به شما اعلام می‌کند که پمپ سوخته یا به‌طور کامل خراب شده، روشن‌نشدن خودرو است. وقتی پمپی در کار نیست، سوخت کافی برای موتور فراهم نمی‌شود و خودرو خاموش می‌ماند.

۷. پرش موتور

از مهم‌ترین علائم خرابی پمپ بنزین می‌توان به پرش خودرو در سرعت زیاد اشاره کرد. زمانی که رانندگی می‌کنید و در سرعت‌های بالا با پرش خودرو مواجهید، یعنی پمپ بنزین‌تان آسیب دیده است. پرش موتور خطرناک است و می‌تواند کنترل خودرو را از دست‌تان خارج کند. پس حتما برای رفعش اقدامات لازم را انجام بدهید.

۸. افزایش مصرف سوخت

اگر خودرو مصرف سوخت زیاد و غیرعادی پیدا کرده است، یکی از دلایل مهم می‌تواند خرابی پمپ بنزین باشد. پس در صورت مشاهده چنین مشکلی حتما به تعمیرکار مراجعه کنید.

پمپ بنزین در کجا قرار دارد؟

پمپ بنزین در درون باک بصورت ایستاده قرار دارد و محل دسترسی آن برای تمامی خودروهای ایرانی و خارجی از زیر صندلی سرنشینان عقب طراحی شده است. بطوریکه برای دسترسی به آن باید کفی صندلی عقب برداشته شود. پمپ بنزین ها معمولاً دارای یک درپوش پلاستیکی پیچی برای جلوگیری از ورود بنزین به داخل اتاق و تعدادی پیچ فلزی هستند که با آنها به باک بنزین متصل می شود. به پمپ بنزین یک شلنگ ورودی و یک شلنگ خروجی متصل است.
جای پمپ بنزین در خودرو
پمپ بنزین در ماشین های انژکتوری امروزی قطعه ای برقی است که وظیفه پمپاژ سوخت از درون باک بنزین تا سر انژکتورها را بر عهده دارد. هر گونه اختلال در روند این این قطعه باعث نرسیدن یا کم رسیدن سوخت به انژکتورها و در نتیجه روشن نشدن یا ریپ زدن خودرو میشود.
توجه داشته باشید که باک خودرو به هیچ عنوان نباید خالی از بنزین شود. چون بنزین عامل خنک شدن پمپ بنزین می‌شود و از سوختن مغزی آن که وظیفه اصلی مکش و پمپاژ را برعهده دارد، جلوگیری میکند. پس قبل از اینکه چراغ بنزین شما روشن شود اقدام به سوخت گیری کنید.
برعکس این عمل، یعنی پُر کردن بیش از حد باک بطوریکه باعث سر ریز شدن بنزین شود، سبب آسیب رسیدن به کنیستر که یکی از اجزای سوخت رسانی خودروست، میشود.

نکته آخر در تعویض پمپ بنزین:

در صورت سالم بودن پمپ بنزین، به محض باز کردن سوئیچ خودرو بمدت 3 ثانیه صدای پمپ به‌وضوح شنیده می‌شود در غیر اینصورت با چک کردن فیوز پمپ بنزین که در سمت چپ زیر پای راننده قرار دارد و اطمینان از سالم بودن رله دوبل، می توانید مطمئن شوید که خرابی از پمپ بنزین شماست. اگر در جایی مثلاً در جاده هستید که امکان دسترسی به تعمیرگاه ندارید، خودتان می توانید با برداشتن کفی صندلی عقب و با پشت پیچ گوشتی به‌طوریکه در تصویر بالا دیدید، به پمپ بنزین ضربه وارد کنید. اینکار باعث میشود که مغزی پمپ بنزین بصورت موقت فعال شده تا بتوانید خود را به اولین تعمیرگاه برسانید.

علل و علائم خرابی پمپ بنزین در یک نگاه

علل و علائم خرابی پمپ بنزین
تعمیرگاه اتومبیل محمد برتر با ارائه خدمات تضمینی خودرو، با بیست و پنج سال سابقه در تعمیر انواع خودرو ایرانی.
اینستاگرام محمد برتر (با فیلترشکن روشن، کلیک کنید)
سوالات پرتکرار درباره علل خرابی پمپ بنزین

سوال ۱. چطور بفهمم پمپ بنزین ماشینم خراب شده؟
علائمی مانند روشن نشدن ماشین، افت قدرت، صدای ناله از باک، و افزایش مصرف سوخت از نشانه‌های واضح هستند.

سوال ۲. آیا رانندگی با بنزین کم به پمپ آسیب می‌زند؟
بله، این کار باعث داغ شدن پمپ و در نهایت خرابی آن می‌شود.

سوال ۳. هزینه تعمیر پمپ بنزین چقدر است؟
بسته به نوع خودرو و شدت خرابی، هزینه متفاوت است. برای مشاوره و استعلام قیمت با تعمیرگاه محمد برتر تماس بگیرید.

سوال ۴. تعویض فیلتر بنزین چقدر در سلامت پمپ تأثیر دارد؟
خیلی زیاد. فیلتر تمیز باعث می‌شود پمپ بدون فشار اضافه کار کند و عمر بیشتری داشته باشد.

سخن آخر
نکات لازم درباره خرابی پمپ بنزین را بررسی کردیم. برای جلوگیری از خراب شدن زود هنگام این قطعه مهم و کاربردی پیشنهاد می‌کنیم که هیچ‌گاه حتی اجازه روشن شدن چراغ بنزین خودرو خود را هم ندهید و قبل از آن بنزین بزنید. نکته لازم و ضروری دیگر این است که، به‌هیچ وجه مکمل‌های بنزین غیر استاندارد را در باک سوخت خودرو خود نریزید. این مکمل‌ها خیلی از اوقات نه‌تنها کمکی به‌ بهبود عملکرد خودروی شما نمی‌کنند؛ بلکه باعث خرابی قطعاتت اصلی نظیر پمپ بنزین نیز می‌شوند.

علت خرابی پمپ بنزین اغلب یک زنجیره از عوامل است تا یک اتفاق ناگهانی. عادت‌های ساده‌ای مانند نگه داشتن سطح بنزین بالای یک‌چهارم و تعویض به موقع فیلتر بنزین، می‌تواند عمر این قطعه حیاتی را دو برابر کند. با شنیدن اولین علائم، به خصوص کاهش شتاب یا صداهای غیرعادی، به یک مکانیک معتبر مراجعه کنید تا از ماندن در راه و تحمیل هزینه‌های بیشتر جلوگیری نمایید.

به یاد داشته باشید، پمپ بنزین سالم، تضمین‌کننده تنفس صحیح و عملکرد پرقدرت قلب تپنده خودروی شما، یعنی موتور آن است.

اگر ماشین شما بد روشن می‌شود، شتاب ندارد یا مصرف سوخت آن زیاد شده، احتمالاً مشکل از پمپ بنزین است.
در تعمیرگاه محمد برتر ما با دستگاه‌های پیشرفته و قطعات اصلی خدمات تخصصی تعویض و تعمیر پمپ بنزین انجام می‌دهیم.
رضایت مشتریان ما در خودروهای ایرانی (پژو، تیبا، سمند، پراید، دنا…) نشان‌دهنده کیفیت کارمان است.

📍 برای مشاوره رایگان و رزرو نوبت، همین حالا تماس بگیرید یا حضوری به تعمیرگاه محمد برتر در تهرانسر بیایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *