دیدن “مراحل تنظیم موتور” برای بسیاری از رانندگان، جذاب و مانند ورود به یک اتاق عمل ناشناخته است؛ میدانند که برای سلامت خودرویشان ضروری است، اما دقیقاً نمیدانند در پشت درهای بسته تعمیرگاه چه اتفاقی میافتد. این عدم آگاهی، گاهی باعث نگرانی از هزینهها یا حتی بیاعتمادی میشود.
ما در کلینیک تخصصی «تنظیم موتور برتر»، به شفافیت کامل ایمان داریم. به همین دلیل، شما را به یک سفر گام به گام دعوت میکنیم تا پرده از تمام مراحل تنظیم موتور برداشته و این فرآیند علمی را به زبانی ساده برایتان کالبدشکافی کنیم
اگر با مراحل تنظیم موتور یا تون آپ آشنا نیستید، اصلا نگران نباشید در اینجا به زبان ساده این مراحل را گفتهایم، حتی میتوانید ویدیو را که سرعت آن را 100 برابر کرده ایم هم ببینید.
تعمیرگاه تخصصی تنظیم موتور محمد برتر، در تهرانسر (غرب تهران) پذیرای شما عزیزان میباشد.
اولین و یکی از مهمترین مراحل تنظیم موتور، قبل از اتصال هرگونه دستگاهی آغاز میشود: “گوش دادن به شما”. همانطور که یک پزشک ماهر ابتدا به شرح حال بیمار خود گوش میدهد، متخصصین ما نیز با دقت به صحبتهای شما در مورد مشکلات خودرو (مانند مصرف سوخت بالا، لرزش، افت شتاب یا صداهای غیرعادی و یا رد شدن در آزمون معاینه فنی) گوش میدهد. این اطلاعات اولیه، سرنخهای ارزشمندی برای شروع فرآیند تشخیص هستند.
ما معتقدیم شما بهترین کسی هستید که خودروی خود را میشناسید. این مشاوره اولیه به ما کمک میکند تا دیدی کلی از “ایرادات خودرو” پیدا کرده و در مراحل بعدی، با دقت بیشتری به دنبال ریشه مشکل بگردیم. این مرحله، سنگ بنای یک رابطه شفاف و صادقانه بین شما و مرکز ماست و تفاوت یک سرویس حرفهای با یک تعمیر سنتی را از همان ابتدا مشخص میکند.
مرحله 2: تشخیص جامع با ابزارهای پیشرفته (آزمایشگاه)
پس از شنیدن علائم، نوبت به “آزمایشهای تخصصی” میرسد. در این مرحله از مراحل تنظیم موتور، ما با دو ابزار کلیدی، یک چکاپ کامل از وضعیت موتور انجام میدههیم. ابتدا با “دیاگ پیشرفته”، مغز و اعصاب الکترونیکی خودروی شما را اسکن میکنیم تا هرگونه خطای ثبتشده یا پارامتر غیرعادی در سنسورها را شناسایی کنیم. این کار به ما میگوید که آیا سیستمهای الکترونیکی (سنسورها) به درستی کار میکنند یا خیر. چون اگر سنسورها خراب باشد، فقط با تنظیم موتور هم ایراد ماشین رفع نخواهد شد.
سپس، برای بررسی حقیقت محض، به سراغ “آزمایش خون” موتور، یعنی “دستگاه آلمانی چهار گاز” میرویم. این دستگاه، بازدم موتور (گازهای اگزوز) را تحلیل کرده و کیفیت واقعی احتراق را به ما نشان میدهد. این دو آزمایش در کنار هم، یک گزارش کامل و بینقص از سلامت موتور ارائه میدهد که به ما اجازه میدهد بدون هیچگونه حدس و گمان، مستقیماً به سراغ ریشه مشکل برویم.
مرحله 3: جراحی سیستم سوخترسانی (تغذیه سالم)
یکی از حیاتیترین مراحل تنظیم موتور، رسیدگی به سیستم تغذیه (بنزین) است. بر اساس نتایج تشخیص، ما به سراغ انژکتورها میرویم. این قطعات که وظیفه پاشش دقیق سوخت را دارند، به مرور زمان با رسوبات بنزین دچار گرفتگی میشوند. ما آنها را با دقت از روی موتور باز کرده و در حمام اولتراسونیک قرار میدهیم تا با امواج صوتی، تمام منافذ میکروسکوپی آنها به طور کامل پاکسازی شوند.
میزان پاشش بنزین در تمام سوزن انژکتورها باید یکسان باشد و این مورد یک کار تخصصی است زیرا میزان پاشش برای هر خودرو متفاوت است. اگر سوزنی زیادتر از میزان نرمال بپاشد باید تعویض شود و متاسفانه راهی برای تعمیر وجود ندارد اما اگر سوزنی کمتر از حالت معمول بپاشد میتوان با راههایی مثل برعکس شویی تا حدی آن گرفتگیها را رفع کرد.
نکته مهم و خیلی جدی در سرویس انژکتورها، بررسی نشتی سوزنهاست که اگر سوزن انژکتور نشتی داشته باشد، باعث ریپ زدن در خودرو میشود.
در این مرحله، سلامت پمپ بنزین و تمیزی فیلتر بنزین نیز بررسی میشود. یک سیستم سوخترسانی تمیز و بینقص، تضمین میکند که غذای موتور به بهترین شکل ممکن به آن برسد. این کار مستقیماً بر روی کاهش مصرف سوخت و افزایش واکنشپذیری خودرو تأثیر میگذارد و یکی از پایهایترین اقدامات در تمام مراحل تنظیم موتور حرفهای است.
توصیه ما، با توجه (به ناخالصیهای بنزین) تعویض صافی بنزین هر ۵۰۰۰ کیلومتر است.
لازم به ذکر است که در تعمیرگاه محمد برتر شستوشوی سوزن انژکتور روی دستگاه مخصوص و با مواد CIM (مطابق عکس و فیلم) انجام میشود.
گرفتگی سوزن های انژکتور علاوه بر افزایش مصرف سوخت خودرو باعث بهم ریختن تنظیم موتور نیز میشود. سوزنهای انژکتور باید بنزین را کامل پودر کنند. اگر بنزین کامل پودر نشود باعث خام سوزی میشود که مراجعین زیادی برای این مشکل روزانه به تعمیرگاه برتر در تهرانسر مراجعه میکنند.
پس از سرویس سیستم تغذیه خودرو، نوبت به سیستم عصبی موتور میرسد. فرمان احتراق، از طریق یک جرقه الکتریکی قدرتمند صادر میشود. در این بخش از مراحل تنظیم موتور، ما شمعهای خودرو را باز کرده و وضعیت آنها را بررسی میکنیم.
رنگ سر شمعها، اطلاعات زیادی در مورد کیفیت احتراق به ما میدهد. شمع خودرو یک قطعه مصرفی است، هر 20 تا 30 هزار کیلومتر باید تعویض شود و حتما با ابزاری به نام فیلر باید مطابق با نوع خودرو دهانه شمع اندازه گیری شود.
نکته مهم: که خودتان بدون تنظیم سر شمع، شمع خودرو را تعویض نکنید. چرا؟ جون باید میزان جرقه هر چهار شمع یکسان باشید تا خودرو مثل ساعت کار کند.
همچنین، مسیر انتقال این جرقه، یعنی کوئلها و وایرها (در صورت وجود)، به دقت بررسی میشوند تا از قدرت و سلامت کامل آنها اطمینان حاصل شود. یک جرقه قوی، به موقع و بینقص، تضمینکننده یک احتراق کامل و پرقدرت است. این مرحله، کلید اصلی برای بازگرداندن شتاب و قدرت از دست رفته خودروی شماست.
در این بخش باید وایرها نیز تست شود و در صورت پارگی یا برق دزدی حتما تعویض شوند وگرنه شمع نو را دوباره خراب خواهد کرد.
ما در تعمیرگاه محمدبرتر از وایرهای تقویتی استفاده میکنیم، چون دوسر برنج هستند و رسانای قویتری نسبت به وایرهای معمولی دارد.
مرحله 5: بهینهسازی سیستم تنفس (پاکسازی مجاری تنفسی)
موتور برای سوزاندن سوخت، به تنفس هوای تمیز نیاز دارد. در این مرحله از مراحل تنظیم موتور، ما به سراغ سیستم تنفس میرویم. فیلتر هوا بررسی و در صورت نیاز تعویض میشود. سپس، دریچه گاز که به مرور زمان با دوده و کربن دچار گرفتگی میشود، با دقت و با مواد مخصوص پاکسازی میشود تا مسیر عبور هوا کاملاً روان باشد.
این مرحله به خصوص در خودروهای مدرن که از دریچه گاز برقی استفاده میکنند، بسیار حساس است. پس از تمیزکاری، حتماً باید این قطعه از طریق دیاگ “ریست” شود تا کامپیوتر خودرو، موقعیت جدید آن را شناسایی کند. این اقدام تخصصی، لرزش موتور در حالت درجا را از بین برده و کارکرد نرم و پایدار موتور را تضمین میکند.
این مرحله برای برخی خودرو ها انجام میشود مثل پرایدهای یورو 2 و 206 تیپ 2
مرحله 7: بررسی سیمکشی خودرو و اتصالی سوکتها
مرحله 8: کالیبراسیون نهایی و تست جاده (تاییدیه سلامت)
پس از اتمام تمام سرویسهای سختافزاری، فرآیند هنوز تمام نشده است. در آخرین مرحله از مراحل تنظیم موتور، ما ابتدا حافظه تطبیقی ECU را ریست میکنیم تا تمام عادات بد گذشته را فراموش کرده و خود را با وضعیت عالی قطعات جدید کالیبره کند. سپس، برای اطمینان نهایی، یک بار دیگر تست چهار گاز را انجام میدههیم تا گزارش “بعد از درمان” را با گزارش اولیه مقایسه کنیم.
در انتهای کار، متخصصین ما دوباره تست دیاگ و چهارگاز را انجام میدهند و با یک تست رانندگی کوتاه با خودرو از عملکرد بینقص تمام بخشها در اطمینان حاصل میکند. این تست نهایی، تضمین ما برای ارائه یک خودروی کاملاً سالم، پرشتاب و بهینه به شماست. حالا سفر علمی ما به اعماق موتور به پایان رسیده و خودروی شما با سلامت کامل آماده خدمترسانی به شماست.
نکته مهم اینجاست:
تنظیم موتور بدون دستگاه چهارگاز کاری بیهوده است چون نمیتوان بر اساس حدس و گمان کار را پیش برد، حتما باید با توجه به اعداد و ارقام این دستگاه میلیاردی نتیجه تنظیم موتور را تست کرد.
ویدیو کامل از مراحل تنظیم موتور در تعمیرگاه برتر
سوالات پرتکرار در مورد مراحل تنظیم موتور (پاسخ از متخصصین)
پس از آشنایی با مراحل کلی، طبیعی است که سوالات دقیقتری برای شما پیش بیاید. در این بخش، ما در کلینیک «تنظیم موتور برتر» به ۲۰ مورد از این سوالات کلیدی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد، پاسخ میدههیم.
سوال ۱. آیا تمام مراحل تنظیم موتور که گفتید برای همه خودروها یکسان است؟
اسکلت و چهارچوب اصلی (تشخیص، سرویس و تست) برای همه خودروها یکسان است، اما جزئیات و قطعاتی که در هر مرحله بررسی میشوند، بسته به تکنولوژی خودرو (مثلاً یورو ۲، یورو ۴، توربو، هیبرید) کاملاً متفاوت است.
سوال ۲. مهمترین مرحله در بین تمام مراحل تنظیم موتور کدام است؟
مرحله اول، یعنی “تشخیص جامع”. اگر مشکل به درستی و با ابزارهای دقیق (دیاگ و آنالیزور گاز) تشخیص داده نشود، بهترین و کاملترین سرویسها نیز بیفایده خواهند بود و فقط هزینه شما را افزایش میدهند.
سوال ۳. آیا میتوانم درخواست کنم که فقط بخش خاصی از این مراحل انجام شود؟
بله، حتماً. پس از مرحله تشخیص، ما به شما یک گزارش کامل از وضعیت خودرو ارائه میدههیم و شما میتوانید بر اساس اولویت و بودجه خود، تصمیم بگیرید که کدام بخش از سرویسها انجام شود.
سوال ۴. چرا تست جاده در انتهای کار اینقدر مهم است؟
ابزارهای ما عملکرد موتور را در حالت ایستا نشان میدهند. اما تست جاده به متخصص اجازه میدهد تا عملکرد خودرو را در شرایط واقعی (تحت بار، در شتابگیری و سرعتهای مختلف) ارزیابی کرده و از هماهنگی کامل موتور و گیربکس و حذف تمام مشکلات، اطمینان نهایی را حاصل کند.
سوال ۵. در مرحله تشخیص با دیاگ، دقیقاً چه چیزهایی را بررسی میکنید؟
ما علاوه بر خواندن کدهای خطا، “پارامترهای زنده” سنسورها را تحلیل میکنیم. مواردی مانند ولتاژ سنسور اکسیژن، دمای آب، فشار هوای ورودی، آوانس جرقه و زمان پاشش انژکتورها. این اعداد به ما وضعیت سلامت لحظهای موتور را نشان میدهند.
سوال ۶. آیا همیشه در مراحل تنظیم موتور نیاز به تعویض شمع است؟
خیر. ما ابتدا شمعها را باز کرده و وضعیت آنها را بررسی میکنیم. اگر شمعها سالم باشند و فقط نیاز به تمیزکاری و تنظیم فاصله (گپ) داشته باشند، نیازی به تعویض نیست. ما فقط در صورت فرسودگی، تعویض را پیشنهاد میکنیم.
سوال ۷. “کالیبراسیون دریچه گاز” که در یکی از مراحل ذکر شد، چیست؟
در خودروهای با دریچه گاز برقی، پس از تمیزکاری، باید از طریق دستگاه دیاگ، موقعیت کاملاً بسته بودن دریچه را دوباره برای کامپیوتر خودرو (ECU) تعریف کنیم. این کار “ریست” یا “کالیبراسیون” نام دارد و برای جلوگیری از نوسان دور موتور، حیاتی است.
سوال ۸. شستشوی انژکتور به روش اولتراسونیک چقدر با روشهای دیگر تفاوت دارد؟
تفاوت آن از زمین تا آسمان است. روشهای دیگر (مانند مکملها یا شستشوی روکار) یک پاکسازی سطحی انجام میدهند، اما روش اولتراسونیک با امواج صوتی، تمام رسوبات سخت و کربنی را از داخلیترین منافذ انژکتور جدا کرده و آن را به حالت کارخانه بازمیگرداند.
سوال ۹. آیا در این مراحل، وضعیت تسمه تایم هم بررسی میشود؟
بله. اگرچه تعویض تسمه تایم یک سرویس مجزاست، اما یک متخصص وظیفهشناس، همیشه در حین انجام مراحل تنظیم موتور، وضعیت ظاهری و کیلومتر کارکرد تسمه تایم را از شما جویا شده و در مورد ریسکهای آن به شما هشدار میدهد.
سوال ۱۰. اگر خودروی من خطایی در دیاگ نشان ندهد، باز هم به طی کردن بقیه مراحل نیاز است؟
بله، حتماً. بسیاری از مشکلات مانند کثیفی انژکتورها، “تنبل” شدن سنسور اکسیژن یا ضعف جزئی شمعها، خطایی در دیاگ ثبت نمیکنند اما تأثیر بسیار بدی بر روی مصرف سوخت و شتاب دارند. این مشکلات پنهان، تنها با ابزارهای دقیق مانند آنالیزور چهار گاز و بررسی فیزیکی مشخص میشوند.
سوال ۱۱. مراحل تنظیم موتور چقدر روی هزینه نهایی تاثیرگذار است؟
هزینه نهایی به دو بخش تقسیم میشود: “اجرت” برای تشخیص و انجام سرویسها، و “هزینه قطعات” در صورت نیاز به تعویض. هرچه گستردگی خدمات (مانند اضافه شدن شستشوی انژکتور) بیشتر باشد، هزینه تغییر میکند.
سوال ۱۲. آیا قبل از شروع کار، به من اطلاع میدهید که کدام مراحل و تعویض قطعات لازم است؟
بله، این اصل کار ماست. پس از مرحله تشخیص، ما یک گزارش کامل از وضعیت خودرو به همراه برآورد هزینه به شما ارائه میدههیم و تنها پس از تایید شما، کار را ادامه خواهیم داد.
سوال ۱۳. آیا میتوانم در حین انجام کار، کنار خودرو حضور داشته باشم؟
بله، ما در کلینیک «تنظیم موتور برتر» به شفافیت کامل اعتقاد داریم و از حضور شما و مشاهده مراحل تنظیم موتور استقبال میکنیم.
سوال ۱۴. اگر بعد از طی تمام این مراحل، باز هم مشکلم حل نشد چه؟
در ۹۹٪ موارد، مشکل برطرف میشود. اما اگر مشکل همچنان باقی بود، به این معناست که یک نقص فنی مکانیکی یا الکترونیکی عمیقتر (مانند ضعف رینگ و پیستون یا خرابی خود ECU) وجود دارد که در این صورت نیز ما با تشخیص دقیق، شما را راهنمایی خواهیم کرد.
سوال ۱۵. آیا این فرآیند برای خودروهای کارکرده و قدیمی هم به همین شکل است؟
بله، حتی برای خودروهای کارکرده ضروریتر است. در این خودروها، به دلیل فرسودگی طبیعی، احتمال خروج قطعات از کالیبراسیون بیشتر بوده و مراحل تنظیم موتور میتواند تاثیر شگفتانگیزی در احیای دوباره آنها داشته باشد.
سوال ۱۶. بعد از یک تنظیم موتور کامل، تا چه مدت میتوانم با خیال راحت رانندگی کنم؟
بسته به شرایط رانندگی، شما میتوانید انتظار داشته باشید که نتایج مثبت بین ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر (حدود یک تا دو سال) به طور کامل پایدار باقی بمانند.
سوال ۱۷. آیا رانندگی من بر روی سریعتر خارج شدن موتور از تنظیم تاثیر دارد؟
بله. رانندگی مداوم در ترافیک سنگین، استفاده از بنزین با کیفیت پایین و رانندگی با دور موتور بسیار بالا یا بسیار پایین، فرآیند خروج از تنظیم را تسریع میکند.
سوال ۱۸. آیا این مراحل به گارانتی خودروی من آسیب میزند؟
خیر. مراحل تنظیم موتور جزو سرویسهای استاندارد نگهداری خودرو است و تا زمانی که به صورت اصولی انجام شود، هیچ تاثیری بر روی گارانتی خودروی شما نخواهد داشت.
سوال ۱۹. برای تنظیم موتور بعدی، تمام این مراحل دوباره تکرار میشود؟
مراحل تشخیص همیشه تکرار میشوند تا وضعیت جدید خودرو سنجیده شود. اما ممکن است در سرویس بعدی، برخی قطعات (مانند انژکتورها) هنوز به تمیزکاری کامل نیاز نداشته باشند که این امر پس از تشخیص، مشخص خواهد شد.
سوال ۲۰. چرا همه تعمیرگاهها این مراحل تنظیم موتور را به طور کامل انجام نمیدهند؟
زیرا انجام تمام این مراحل، نیازمند سه چیز است: دانش فنی بهروز، سرمایهگذاری برای خرید تجهیزات گرانقیمت (مانند دستگاه اولتراسونیک و آنالیزور چهار گاز)، و صرف زمان و دقت کافی برای هر خودرو. ما در «تنظیم موتور برتر» بر روی هر سه مورد سرمایهگذاری کردهایم تا بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاوریم.
اشتراک ها: چرا باید تنظیم موتور برای ماشین انجام دهیم؟تعمیرگاه محمدبرتر
اشتراک ها: دستمزد و هزینه تنظیم موتور برای هر ماشین چقدر است؟
اشتراک ها: تعمیرگاه تخصصی محمدبرتر: بهترین تنظیم موتور در تهران