کالبدشکافی کامل موتور خودروهای ایرانی: از پراید تا دنا (راهنمای جامع مشکلات و تعمیرات 1404)

مقدمه؛ آشنایی با قلب‌های تپنده جاده‌های ایران

سلام به شما همراهان عزیز و رانندگان محترم. من محمد برتر هستم. در طول بیش از دو دهه تجربه در تعمیر تخصصی خودرو، همواره با یک حقیقت روبرو بوده‌ام: برای یک راننده، هیچ چیز به اندازه شناختن قلب تپنده خودرویش، یعنی موتور آن، اهمیت ندارد. هر موتور، مانند یک موجود زنده، شخصیت، نقاط قوت، ضعف‌ها، و نیازهای مراقبتی منحصر به فرد خود را دارد. جاده‌های ایران، میزبان میلیون‌ها خودرو با پیشرانه‌های مختلفی است که هر کدام داستان خود را دارند؛ از موتور M13 پراید که نماد اقتصاد و سادگی است تا موتور پیچیده و مدرن EF7 توربو که اوج قدرت و تکنولوژی ملی محسوب می‌شود.

این مقاله، یک کالبدشکافی عمیق و یک سفرنامه کامل به دنیای موتورهای رایج ایرانی است. هدف من از نوشتن این راهنمای جامع، نه تنها معرفی این موتورها، بلکه رمزگشایی از مشکلات شایع، افشای رازهای نگهداری، و ارائه راهکارهای تخصصی برای تعمیر آنهاست. ما در “تعمیرگاه تخصصی محمد برتر” باور داریم که دانش، قدرتمندترین ابزار یک راننده آگاه است. این مقاله برای شما نوشته شده است تا با آگاهی کامل، از سرمایه خود محافظت کنید، از هزینه‌های گزاف و غیرضروری جلوگیری نمایید و مهم‌تر از همه، با آرامش خیال در جاده‌ها برانید.

خانواده بزرگ سایپا (قلب‌های تپنده اقتصادی)

خانواده سایپا برای دهه‌ها، بخش بزرگی از بازار خودروی ایران را با تمرکز بر اقتصاد و هزینه نگهداری پایین در دست داشته‌اند. موتورهای این خانواده نیز با همین فلسفه طراحی شده‌اند.

موتور M13 (میراث پراید)

این موتور ۸ سوپاپ که بر پایه موتور قدیمی مزدا B3 توسعه یافته، قلب تپنده میلیون‌ها پراید (صبا، نسیم، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۱۱، ۱۴۱)، وانت پراید (۱۵۱) و تیباهای اولیه است. ساختار ساده آن، بزرگترین نقطه قوت و در عین حال، منشاء برخی از ضعف‌های آن است. مزیت اصلی آن، هزینه بسیار پایین تعمیرات و در دسترس بودن قطعات یدکی است. اما این سادگی به قیمت راندمان پایین‌تر تمام شده است.
کابوس اصلی: نیاز به شیم‌گیری دوره‌ای و صدای “چیک چیک” سوپاپ‌ها. به دلیل استفاده از سیستم تایپیت مکانیکی، خلاصی سوپاپ‌های این موتور باید هر ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر به صورت دستی توسط شیم تنظیم شود. بی‌توجهی به این موضوع، باعث ایجاد صدای آزاردهنده “چیک چیک”، کاهش شتاب و افزایش مصرف سوخت می‌شود.

 موتور M15 (نسخه ارتقاء یافته)

این موتور که بر روی خودروهایی مانند تیبا ۲، ساینا، کوییک، اطلس و سهند نصب شده، نسخه ارتقاء یافته و افزایش حجم داده شده موتور M13 است. با افزایش حجم به ۱۵۰۳ سی‌سی، قدرت و گشتاور آن بهبود یافته است. این موتور نیز ۸ سوپاپ است اما با بهبودهایی در سیستم ورودی و خروجی، عملکرد بهتری نسبت به جد خود دارد.
کابوس اصلی: حساسیت دریچه گاز برقی و “کپ کردن” یا نوسان دور موتور. بسیاری از مشکلات گزارش شده برای این موتور، به عملکرد دریچه گاز برقی و نیاز به تمیزکاری یا تعریف مجدد آن بازمی‌گردد. همچنین ضعف در سیستم جرقه‌زنی (وایر و کویل) نیز می‌تواند باعث ریپ زدن شود.

موتور M15-TC (اولین توربوی سایپا)

این موتور که بر روی خودروی شاهین نصب شده، همان موتور M15 است که به سیستم توربوشارژ مجهز شده تا قدرت و گشتاور آن به شکل چشمگیری افزایش یابد (حدود ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن‌متر). سیستم توربوشارژ، هوا را با فشار به داخل سیلندرها پمپاژ کرده و باعث احتراق قوی‌تر می‌شود.
کابوس اصلی: حساسیت بسیار بالا به کیفیت روغن، بنزین و نگهداری از توربوشارژر. موتورهای توربو به دلیل حرارت و فشار بسیار بالا، نیاز به روغن موتور تمام سینتتیک باکیفیت، بنزین با اکتان بالا (سوپر)، و تعویض به‌موقع فیلتر هوا دارند. بی‌توجهی به این موارد، می‌تواند منجر به خرابی بسیار پرهزینه توربوشارژر شود.

موتور خودروهای خانواده ایران خودرو (از جنگجویان قدیمی تا مدرن‌های حساس)

ایران خودرو با استفاده از پیشرانه‌های طراحی شده توسط پژو فرانسه، بخش بزرگی از تاریخ صنعت خودروسازی ایران را شکل داده است.

موتور XU7/XU7P (جنگجوی پیر)

این موتور ۸ سوپاپ ۱۸۰۰ سی‌سی، برای دهه‌ها قلب تپنده پژو ۴۰۵ GLX، پژو پارس سال و سمند LX بوده است. شهرت اصلی آن به گشتاور بالا در دورهای پایین و دوام قابل قبول قطعات اصلی است. اما این موتور یک نقطه ضعف بزرگ و معروف دارد.
کابوس اصلی: “واشر سرسیلندر سوزاندن”. به دلیل طراحی خاص سرسیلندر که دو سوپاپ دود سیلندرهای وسط کنار هم قرار گرفته‌اند، یک “نقطه داغ” در آن ناحیه ایجاد می‌شود. این تمرکز حرارت، فشار بسیار زیادی به واشر سرسیلندر وارد کرده و در صورت کوچکترین ضعف در سیستم خنک‌کننده، باعث سوختن واشر و قاطی کردن آب و روغن می‌شود. نسخه بهینه‌سازی شده آن (XU7P) تلاش کرده تا این مشکل را بهبود ببخشد.

موتور TU3 (قهرمان اقتصادی شهر)

این موتور ۸ سوپاپ ۱۴۰۰ سی‌سی، بیشتر بر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ نصب شده است. این پیشرانه به مصرف سوخت پایین، استهلاک کم و هزینه نگهداری مناسب معروف است و یک انتخاب عالی برای رانندگی شهری محسوب می‌شود.
کابوس اصلی: ضعف نسبی اویل پمپ (پمپ روغن) و احتمال روشن شدن چراغ روغن در دور آرام. در کارکردهای بالا، ضعف اویل پمپ می‌تواند باعث کاهش فشار روغن در حالت درجا و دور آرام شود که با روشن شدن چراغ هشدار روغن، راننده را نگران می‌کند. این مشکل نیازمند بررسی دقیق و گاهی تعویض اویل پمپ است.

موتور TU5 (محبوب پرشتاب)

شاید محبوب‌ترین موتور مدرن ایران خودرو، همین موتور ۱۶ سوپاپ ۱۶۰۰ سی‌سی باشد که روی طیف وسیعی از خودروها از جمله پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶، پژو ۲۰۷، پارس LX، رانا و تارا (دنده‌ای) نصب شده است. شتاب عالی، عملکرد نرم و مصرف سوخت بهینه، از دلایل محبوبیت آن است.
کابوس اصلی: خرابی کویل احتراق یکپارچه. شایع‌ترین مشکل این موتور، خرابی ناگهانی کویل دوبل آن است که باعث “تک کار کردن” و ریپ زدن شدید موتور می‌شود. این قطعه به کیفیت شمع‌ها و سلامت سیستم برق بسیار حساس است.

موتور ملی EF7 (تکنولوژی آلمانی، قلب ایرانی)

موتور EF7 (تنفس طبیعی)

این موتور ۱۶ سوپاپ ۱۷۰۰ سی‌سی که به عنوان موتور ملی شناخته می‌شود، با همکاری مهندسان آلمانی طراحی شده و روی سمند، سورن و دنا نصب است. این موتور به دلیل پایه گازسوز بودن و تکنولوژی CVVT، یک پیشرانه مدرن و بهینه محسوب می‌شود، اما حساسیت‌های خاص خود را دارد.
کابوس‌های اصلی: این موتور دو کابوس شایع دارد که اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند. اول، قاطی کردن آب و روغن به دلیل خرابی “اویل ماژول” (خنک‌کن روغن) که با واشر سوزاندن اشتباه گرفته می‌شود. دوم، صدای “چق چق” تراکتوری اول صبح که ناشی از فرسودگی “دنده CVVT” است.

موتور EF7-TC (توربوشارژ ملی)

این نسخه توربوشارژ شده موتور EF7، با تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین پیشرانه تولید انبوه ایرانی است و روی سورن توربو و دنا پلاس توربو نصب می‌شود.
کابوس اصلی: حساسیت فوق‌العاده زیاد به نگهداری. این موتور به کیفیت روغن (فقط تمام سینتتیک)، کیفیت بنزین (فقط سوپر)، و سلامت سیستم توربوشارژر به شدت وابسته است و کوچکترین سهل‌انگاری در نگهداری آن، می‌تواند منجر به خرابی بسیار پرهزینه توربو شود.

خانواده رنو در ایران (بادوام و مطمئن)

موتور K4M (ال۹۰ و ساندرو)

این موتور ۱۶ سوپاپ ۱۶۰۰ سی‌سی فرانسوی که قلب تپنده ال۹۰ (تندر ۹۰) و ساندرو است، به دوام بالا، استهلاک پایین و ساختار مهندسی قدرتمندش شهرت دارد.
کابوس‌های اصلی: این موتور دو نقطه ضعف یا بهتر بگوییم، دو حساسیت بسیار مهم دارد. اول، اهمیت حیاتی تعویض به‌موقع کیت کامل تسمه تایم (هر ۶۰ هزار کیلومتر) که پارگی آن یک فاجعه به بار می‌آورد. دوم، خرابی شایع کویل‌های قلمی که باعث ریپ زدن و بد کار کردن موتور می‌شود.

راهنمای سریع موتورهای ایرانی و کابوس‌هایشان:

۱. خانواده سایپا: 🚙

موتور M13 (خانواده پراید):

🔹 خودروها: پراید، وانت پراید، تیباهای اولیه

☠️ شایع‌ترین ایراد: نیاز به شیم‌گیری دوره‌ای و صدای معروف “چیک چیک” سوپاپ‌ها.

موتور M15 (خانواده تیبا ۲، ساینا، کوییک):

🔹 خودروها: تیبا ۲، ساینا، کوییک، اطلس، سهند

☠️ شایع‌ترین ایراد: حساسیت دریچه گاز برقی و “کپ کردن” یا نوسان دور موتور.

موتور M15-TC (توربوشارژ):

🔹 خودروها: شاهین

☠️ شایع‌ترین ایراد: حساسیت بسیار بالا به کیفیت روغن و بنزین برای جلوگیری از خرابی توربوشارژر.

۲. خانواده ایران خودرو: 🚗

موتور XU7/XU7P (خانواده پژو ۴۰۵ و سمند):

🔹 خودروها: پژو ۴۰۵ GLX، پژو پارس سال، سمند LX

☠️ شایع‌ترین ایراد: کابوس همیشگی “واشر سرسیلندر سوزاندن” به دلیل حساسیت به سیستم خنک‌کننده.

موتور TU3 (خانواده ۲۰۶ تیپ ۲):

🔹 خودروها: پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳

☠️ شایع‌ترین ایراد: ضعف نسبی اویل پمپ (پمپ روغن) و احتمال روشن شدن چراغ روغن در دور آرام.

موتور TU5 (محبوب پرشتاب):

🔹 خودروها: پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶، پژو ۲۰۷، پارس LX، رانا، تارا (دنده‌ای)

☠️ شایع‌ترین ایراد: خرابی کویل احتراق یکپارچه و “تک کار کردن” و ریپ زدن ناگهانی موتور.

۳. موتور ملی (EF7): 🇮🇷

موتور EF7 (تنفس طبیعی):

🔹 خودروها: سمند، سورن، دنا

☠️ شایع‌ترین ایراد: قاطی کردن آب و روغن به دلیل خرابی “اویل ماژول” (که با واشر زدن اشتباه گرفته می‌شود!) و صدای “چق چق” اول صبح از دنده CVVT.

موتور EF7-TC (توربوشارژ):

🔹 خودروها: سورن توربو، دنا پلاس توربو

☠️ شایع‌ترین ایراد: حساسیت فوق‌العاده زیاد به کیفیت روغن، بنزین و سلامت توربوشارژر.

۴. خانواده رنو: 🇫🇷

شناخت دقیق این ایرادات و قلق‌ها، تخصص ما در “تعمیرگاه محمدبرتر” است! ✅ ما به جای تعویض قطعات شانسی، مستقیم سراغ علت اصلی مشکل ماشین شما می‌رویم. 😉

اگه ماشینت یکی از این ایرادات رو داره، یا سوالی در موردش داری، همین الان تو دایرکت از ما بپرس! 📞

موتور K4M (بادوام و مطمئن):

🔹 خودروها: ال۹۰ (تندر ۹۰) و ساندرو

☠️ شایع‌ترین ایراد: حساسیت بسیار بالا به تعویض به‌موقع کیت کامل تسمه تایم (هر ۶۰ هزار کیلومتر) و خرابی کویل‌های قلمی.

موتور K4M (بادوام و مطمئن):

🔹 خودروها: ال۹۰ (تندر ۹۰) و ساندرو

☠️ شایع‌ترین ایراد: حساسیت بسیار بالا به تعویض به‌موقع کیت کامل تسمه تایم (هر ۶۰ هزار کیلومتر) و خرابی کویل‌های قلمی.

راهنمای سریع موتورهای ایرانی و کابوس‌هایشان:

۱. خانواده سایپا: 🚙

موتور M13 (خانواده پراید):

🔹 خودروها: پراید، وانت پراید، تیباهای اولیه

☠️ شایع‌ترین ایراد: نیاز به شیم‌گیری دوره‌ای و صدای معروف “چیک چیک” سوپاپ‌ها.

موتور M15 (خانواده تیبا ۲، ساینا، کوییک):

🔹 خودروها: تیبا ۲، ساینا، کوییک، اطلس، سهند

☠️ شایع‌ترین ایراد: حساسیت دریچه گاز برقی و “کپ کردن” یا نوسان دور موتور.

موتور M15-TC (توربوشارژ):

🔹 خودروها: شاهین

☠️ شایع‌ترین ایراد: حساسیت بسیار بالا به کیفیت روغن و بنزین برای جلوگیری از خرابی توربوشارژر.

۲. خانواده ایران خودرو: 🚗

موتور XU7/XU7P (خانواده پژو ۴۰۵ و سمند):

🔹 خودروها: پژو ۴۰۵ GLX، پژو پارس سال، سمند LX

☠️ شایع‌ترین ایراد: کابوس همیشگی “واشر سرسیلندر سوزاندن” به دلیل حساسیت به سیستم خنک‌کننده.

موتور TU3 (خانواده ۲۰۶ تیپ ۲):

🔹 خودروها: پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳

☠️ شایع‌ترین ایراد: ضعف نسبی اویل پمپ (پمپ روغن) و احتمال روشن شدن چراغ روغن در دور آرام.

موتور TU5 (محبوب پرشتاب):

🔹 خودروها: پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶، پژو ۲۰۷، پارس LX، رانا، تارا (دنده‌ای)

☠️ شایع‌ترین ایراد: خرابی کویل احتراق یکپارچه و “تک کار کردن” و ریپ زدن ناگهانی موتور.

۳. موتور ملی (EF7): 🇮🇷

موتور EF7 (تنفس طبیعی):

🔹 خودروها: سمند، سورن، دنا

☠️ شایع‌ترین ایراد: قاطی کردن آب و روغن به دلیل خرابی “اویل ماژول” (که با واشر زدن اشتباه گرفته می‌شود!) و صدای “چق چق” اول صبح از دنده CVVT.

موتور EF7-TC (توربوشارژ):

🔹 خودروها: سورن توربو، دنا پلاس توربو

☠️ شایع‌ترین ایراد: حساسیت فوق‌العاده زیاد به کیفیت روغن، بنزین و سلامت توربوشارژر.

۴. خانواده رنو: 🇫🇷

شناخت دقیق این ایرادات و قلق‌ها، تخصص ما در “تعمیرگاه محمدبرتر” است! ✅ ما به جای تعویض قطعات شانسی، مستقیم سراغ علت اصلی مشکل ماشین شما می‌رویم. 😉

اگه ماشینت یکی از این ایرادات رو داره، یا سوالی در موردش داری، همین الان تو دایرکت از ما بپرس! 📞

فرق موتور EF7-TC و موتور EF7 چیست؟

به زبان ساده، موتور EF7-TC نسخه توربوشارژ شده و تقویت شده همان موتور EF7 معمولی است. فکر کنید EF7 یک ورزشکار با نفس خوب است، اما EF7-TC همان ورزشکار است که یک سیستم تنفس کمکی بسیار قدرتمند به او وصل شده!

بیایید تفاوت‌ها را دقیق‌تر بررسی کنیم:

۱. تفاوت اصلی: وجود توربوشارژر (Turbocharger) 💨

⚫️ موتور EF7 (تنفس طبیعی): این موتور هوای مورد نیاز برای احتراق را به صورت طبیعی و با مکش پیستون‌ها به داخل سیلندر می‌کشد.

⚫️ موتور EF7-TC (توربوشارژ): این موتور یک توربین به نام “توربوشارژر” دارد که با استفاده از دود خروجی اگزوز، هوا را با فشار بسیار زیاد به داخل سیلندرها پمپاژ می‌کند. هوای بیشتر + بنزین بیشتر = انفجار قوی‌تر و در نتیجه قدرت بسیار بیشتر!

۲. تفاوت در قدرت و گشتاور (مهم‌ترین تفاوت حسی) 🚀

⚫️ EF7 معمولی: حدود ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

⚫️ EF7-TC (توربو): حدود ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

نکته کلیدی: مهم‌تر از عدد قدرت، گشتاور بسیار بالاتر موتور توربو است که در دورهای پایین‌تری در دسترس قرار می‌گیرد. به همین دلیل، خودروهای توربو (مثل دنا پلاس توربو یا سورن توربو) شتاب اولیه و کشش بسیار بهتری نسبت به مدل‌های معمولی دارند.

۳. تفاوت در قطعات داخلی و جانبی ⚙️

برای تحمل این قدرت و فشار بیشتر، قطعاتی مانند پیستون‌ها در موتور توربو تقویت شده‌اند و نسبت تراکم آنها متفاوت است.

موتور توربو قطعه‌ای به نام “اینترکولر” (Intercooler) دارد که هوای فشرده و داغ شده توسط توربو را قبل از ورود به موتور، خنک می‌کند.

۴. تفاوت در نگهداری و حساسیت‌ها (بسیار مهم!) ⚠️
اینجا جایی است که تفاوت اصلی برای مالک خودرو مشخص می‌شود:

⚫️ روغن موتور: موتور توربو به دلیل حرارت بسیار بالای توربوشارژر، به شدت به کیفیت روغن موتور حساس‌تر است. استفاده از روغن‌های تمام سینتتیک و باکیفیت برای این موتور، از نان شب هم واجب‌تر است!

⚫️ بنزین: موتور توربو برای جلوگیری از پدیده “ناک” (احتراق مخرب)، حتماً و حتماً به بنزین با اکتان بالا (بنزین سوپر) نیاز دارد.

⚫️ مراقبت از توربو: توصیه می‌شود پس از رانندگی‌های سنگین و طولانی، قبل از خاموش کردن خودرو، اجازه دهید موتور حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه درجا کار کند تا توربوشارژر داغ، کمی خنک شود.

خلاصه و نتیجه‌گیری “محمد برتر”:
| ویژگی | EF7 (معمولی) | EF7-TC (توربو) |
| :— | :— | :— |
| قدرت و شتاب | خوب | عالی! 🚀 |
| هزینه نگهداری| متوسط | بالاتر |
| حساسیت به بنزین | کم | خیلی زیاد! (فقط سوپر) |
| حساسیت به روغن | زیاد | فوق‌العاده زیاد! |

در کل، موتور توربو قدرت و هیجان رانندگی بسیار بیشتری را به شما هدیه می‌دهد، اما در عوض، مانند یک ورزشکار حرفه‌ای، نیاز به رسیدگی و تغذیه دقیق‌تر و پرهزینه‌تری هم دارد.

امیدوارم این توضیحات کامل و مفید بوده باشه. اگر سوال دیگری داشتید، ما در “تعمیرگاه محمد برتر” در خدمتتون هستیم. 😊

فرق موتور XU7 و XU7P چیست؟

به زبان ساده، موتور XU7P (که بهش XU7 پلاس هم میگن)، نسخه “بهینه‌سازی شده” و آپدیت شده همون موتور قدیمی و معروف XU7 هست.

فکر کنید XU7 یه ورزشکار قوی ولی قدیمی و کمی سنگین وزنه، و XU7P همون ورزشکاره که رفته باشگاه، رژیم گرفته، تکنیک‌هاشو به‌روز کرده و حالا هم قوی‌تره و هم نفس بیشتری داره! 😉

بیایید تفاوت‌ها را دقیق‌تر و فنی‌تر بررسی کنیم:

۱. هدف اصلی طراحی:

⚫️ XU7 معمولی: این موتور که از دهه ۸۰ میلادی طراحی شده، تمرکزش روی تولید گشتاور بالا در دورهای پایین بود. به همین دلیل، موتور بسیار پرقدرتیه اما مصرف سوخت و آلایندگی بالایی داره.

⚫️ XU7P (پلاس): هدف اصلی از طراحی این نسخه، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی برای پاس کردن استانداردهای جدید (یورو ۴ و یورو ۵) بوده.

۲. تفاوت‌های فنی اصلی (چه چیزهایی تغییر کرده؟):
برای رسیدن به اون هدف، مهندس‌ها چندین قطعه مهم رو بازنگری و اصلاح کردن:

⚫️ سرسیلندر، میل سوپاپ، و منیفولدها: طراحی این قطعات برای بهبود ورود هوا و خروج دود، بهینه‌سازی شده.

⚫️ پیستون‌ها و رینگ‌ها: از پیستون‌های سبک‌تر و رینگ‌های با اصطکاک کمتر استفاده شده تا اتلاف انرژی در موتور کاهش پیدا کنه.

⚫️ سیستم روغن‌رسانی: اویل پمپ (پمپ روغن) برای بهینه‌سازی فشار روغن در شرایط مختلف، اصلاح شده.

⚫️ سیستم جرقه‌زنی و ECU: از یک کامپیوتر (ECU) مدرن‌تر با برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای کنترل پاشش سوخت و زمان‌بندی جرقه استفاده شده.

۳. نتیجه نهایی برای شما به عنوان راننده:
این تغییرات فنی، در عمل این نتایج رو به همراه داشته:

✅ مصرف سوخت کمتر: مهم‌ترین تفاوت! مصرف سوخت XU7P به طور محسوسی از XU7 معمولی پایین‌تره.

✅ آلایندگی پایین‌تر: راحت‌تر پاس کردن معاینه فنی.

✅ کمی قدرت و گشتاور بیشتر: با وجود بهینه‌سازی، قدرت و گشتاور موتور هم کمی افزایش پیدا کرده.

✅ کارکرد نرم‌تر و بی‌صداتر موتور.

✅ (یک نکته مهم): گفته میشه مشکل شایع “واشر سوزاندن” در نسخه XU7P تا حد زیادی بهبود پیدا کرده.

خلاصه و نتیجه‌گیری “محمد برتر”:
| ویژگی | XU7 (معمولی) | XU7P (پلاس / بهینه) |
| :— | :— | :— |
| تمرکز اصلی | قدرت و گشتاور خام | بهینگی و مصرف کم |
| مصرف سوخت | بالا | کمتر و بهینه‌تر ✅ |
| آلایندگی | یورو ۲/۳ | یورو ۴/۵ ✅ |
| تکنولوژی | قدیمی‌تر | مدرن‌تر و به‌روز شده ✅ |

در کل، XU7P یه قدم رو به جلو و یه تلاش موفق برای به‌روزرسانی یه موتور قدیمی ولی بسیار پرطرفدار و بادوامه. ما در “تعمیرگاه محمد برتر” به قلق‌ها و نیازهای هر دو نسل این موتور محبوب کاملاً مسلط هستیم و خدمات تخصصی مربوط به هر دو را ارائه می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *